söndag 1 december 2013

Julmarknad i Tokyo

Idag har jag varit på julmarknad!
Vaknade dock upp imorse och var på nytt igen tokförkyld, antar att det beror på omställningen med flytten igår, och att lägenheten var ganska kall jämfört med den jag bodde i Ikebukuro.

I alla fall! Svenska Ambassaden anordnar varje år en julmarknad med julfika, lotteri, fiskdam, folkdans och Lucia. Ett otroligt trevligt initiativ måste jag säga! Dessutom är det ännu trevligare att pengarna de får in från lotteri försäljningen går till olika väländamål och iår, precis som förra året, så gick pengarna till de katastrofdrabbade efter Tsunamin 2011 i norra Japan. I resten av världen är denna katastrof mer eller mindre passé, förutom att det skrivs om Fukushimas fortsatta problem ibland, men precis som efter Tsunamin i Thailand så är det fortfarande massor som behöver göras! För att inte tala om alla de som bor i temporära baracker för att de inte kan återvända till sina hem i Fukushima eller i en radie på 30km (eller är det 20) från kärnkraftsverket.


Fiskdam, vilken nostalgi!

Ingen riktigt marknad utan lotter!
Jultomten hade bemödat sig att komma
ända från Nordpolen till solens rike för
en dag
Hantverk i trä, kan det bli mer svenskt?

Det var som sagt mysigt men det kändes lite svårt att få till den där riktigt julstämningen eftersom det var 13 plusgrader och sol. Så det kändes mer eller mindre som ett jippo men men, det var skoj i vilket fall som helst!


Köttbullar med lingonsylt
Söta små nissar som server korv med bröd


Julfika! Det var gott må jag säga!

En smörgås med sedemera svenska smaker.
Gravad lax, dill och gravlax-sås

Det mest roliga var nog den lilla grupp japaner som dansade svensk folkdans. De var väl en grupp på ca 15 personer som är med i någon form av klubb/cirkel dit de går för att lära sig svensk folkdans. De var väldigt söta i sina svenska folkdräkter!




Nyckelharpa, inte ens vanligt
att se inom Sveriges gränser.
I alla fall inte i mina trakter...



Traditionell dans i ring, dock inte runt granen....
 

Nu är det jul, här i svårt hus...tralalalala....


Jag hade lovat min vän Kiyo att köpa lotter till hennes mor för nyårslotteriet så efter julmarknaden tog jag mig vidare till Ginza där lotterna säljs. Å du vale mig om jag fick en chock när jag kom ut från stationen och gick för att köpa dem! Kön var hur lång som helst! Men Kiyo och hennes mor är alltid så snälla mot mig så jag ville göra det lilla jag kunde för dem så ställde mig snällt längst bak. 1½ timma senare hade jag äntligen lotterna i min hand! Passade på att köpa 5st till mig själv...undrar om man kan ha sådan tur att man vinner nåt? haha!

Kön som fortsatte i all oändlighet!

Jag hade redan innan på förväg bestämt att jag skulle bege mig till den bar jag brukade gå till i Ikebukuro innan jag åkte hem, och hade därför på julmarknaden köpt julmust och gravad lax med hovmästarsås i present. Så envis som jag e trotsade jag feberkänslan i kroppen, slängde i mig en skål ramen, och gick till baren! Aya-san (ägaren) blev grymt glad och tyckte det var väldigt gott! Så det var ett väl värt besök men det blev dock inget starkare än te för min del denna kväll, men det gör mig ingenting (^^)

Hoppas man är lite piggare imorrn, med ny arbetsvecka och allt!





2 kommentarer:

  1. Det var väl en fin julmarknad tycker jag. Dom har försökt i alla fall.
    Ja så fort inte katastroferna syns på förstasidorna i Exp och Aft så finns dom inte längre. Det är hemskt egentligen.
    Vad kan man vinna på nyårslotteriet? /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättefint! De rår inte för att det var 11 grader och sol som gjorde att det inte riktigt blev någon julstämning, men arrangemanget var det absolut inget fel på! Grymt bra initiativ!

      Jo, man kör en liten gala på tv, samlar in pengar så folk känner sig nöjda och sen är det över. Filippinierna är väl snart glömt antar jag?

      Pengar! I övrigt vet jag inte om det finns några fler vinster. Visste inte ens att det fanns innan jag blev ombedd å köpa, haha!

      Radera