tisdag 3 december 2013

Istället för julstök...

Så blev det flyttstök!

Jag hade tänkt att julpynta i lägenheten men dels har inte mitt julpynt från Sverige som jag skickat med båt kommit än och dessutom har jag fullt upp med att bara komma i ordning i lägenheten.

I japan har man speciella sopdagar, så fick snällt samla allt
på hög i ett par dagar!
 Tror jag i ett tidigare inlägg nämnt att det i Japan hör till att man använder tofflor hemma. Såhär i vintertider kan jag även meddela att det är plågsamt att inte använda tofflor för golven är så grymt kalla!

Jag lyckades hitta det absolut mest sköna tofflor jag någonsin har använt! Jag älskar dem så pass mycket att jag funderar på att köpa ett par redan nu inför nästa år så att jag vet säkert att jag får ett par, haha! De är gudomliga!


My Lovers!
Självfallat har jag följt tradition och skaffat toalett-tofflor och balkong-tofflor! Varför vara unik när man kan vara som alla andra? (Obs! ironi, för er som inte läste det mellan raderna)

En annan sak med att flytta in i ett nytt hem och inte ha bil innebär att det blir många hem-leveranser. Näst intill varje dag är det någon som ska levereras. Som tur var är det billigt och man får bestämma tidsintervall själv. Eftersom jag jobbar blir det oftast 18-21 vilket ger mig en bra och skön ursäkt att sluta jobbet tidigt och åka hem!

Fick en speciell leverans igår från min kära vän Kiyo i Gifu. Jag visste inte det men tydligen finns det ett företag som specialsierar sig på att skicka mat.

Vad kan vara i mån tro? Spännande!

Så snäll och omtänksam som Kiyo och hennes mor är så i paketet med pengarna för lotterna som jag köpte skickade de med mig hemmagjord rådjurs-jerkey, torkad kaki-frukt och hemmagjort Umeshu (plommonvin).

Rådjurs-jerkey

Torkad Kaki
Men den absolut mest underbara leveransen kom idag! Min kotatsu!

Äntligen kommen!!

Och nu är det säkert många av er som funderar på vad en kotatsu är? Jo det ska jag säga er är världens bästa uppfinning i detta land! Det är ett bord med en inbyggt värmefläkt under och löstagbar bordsskiva. Mellan bordsskivan och bordsstommen lägger man en stor filt (gjord för kotatsu förstås), och där kryper man in med benen, drar filten över sig och myser på kvällen efter en långt arbetsdag!

Som förberedelse för att kotatsun skulle komma åkte jag och köpte en kotatsu-filt samt en kotatsu matta att ha under bordet att sitta på, vore grymt kallt och hårt att sitta direkt på golvet! Kände mig dock ganska hungrig och trött efter en lång arbetsdag så stannade förbi på en yakitori restaurang (grillade kycklingspett) och skålade lite för mig själv över att äntligen ha fått ett eget hem.

Skål, eller som man på japanska säger:
Kanpai!


Grymt god mat! Hit kommer jag ta er när ni besöker mig!

Efter lite reload blev det shopping och tji fick ni som har bil! Med lite envishet kan man ta nästan vad som helst på cykel!

Två stora paket på cykeln å äntligen hemma!

Efter lite montering, inte som en ikea möbel direkt men åtminstone benen behövdes monteras så var det klart! Och här har ni resultatet!

Att krypa in här varje kväll är bland det bästa som finns!


Glömde bort att nämna att jag i förra veckan åkte till en megastor Snowboard rea! Min far hade gillat rean som var veckan innan som var ännu större med både snowboard och skidor, tyvärr hade jag fullt upp och kunde bara gå på den som fokuserade enbart på snowboard. Lycklig lottad som jag är följde min kollega och snowboard tokia Nori-san med mig och hjälpte mig hitta nya boots. De är så grymma att jag inte kommer vilja använda mina gamla igen i Sverige men de få ggr jag åker där får jag väl härda ut! Blev dessutom nya handskar, skidglasögon, mössa och sjal. Bara att hoppas att mina kläder hinna kommer till den 11 Januari när vi ska iväg och åka...







Efter shopping gick vi till en restaurang som serverade maträtter från Okinawa, absolut södraste Japan. För om jag inte sagt det innan så säger jag det nu, med risk för upprepning, att i Japan skiljer sig maten från städer till städer, vilka främjar inrikes turism då folk faktiskt åker till olika platser för att bl. a äta de lokala specialitéerna.

Umibudou (sea grapes)

Jimami-tofu. Är nog den godaste tofun jag ätit!
Och självklart Nabe nu när det är vinter!

När jag traskar runt här i Japan försöker jag ibland se med era ögon, och försöka sätta mig in i vad ni skulle tycka vore roligt och intressant. Och det är svårt! Hemmablind som man faktiskt blir efter ett tag! Men något jag fann lite lustigt när jag kom hit i början var detta:

Kaffe i tetrapack!

Andra saker jag tror många säkert skulle höja ögonbrynen för om det fanns i svenska mataffärer är:
Tako, åtta-armad bläckfisk

Ika, tio-armad bläckfisk
Men de har faktiskt inte bara konstiga saker i detta land! När man går till en bar här får man alltid otsumami (snack) gratis. Och vad det är varierar från bar till bar och på den baren som jag går till har jag sådan tur att hon som äger stället är grym på att laga mat! Och nu när det är kallt lagar hon alltid något varmt, senaste var det Niku-doufu (kött och Tofu).

Mums!

Med det säger jag godnatt från stöket och på återseende!


2 kommentarer:

  1. Sådana bord skulle nog behövas på jobbet här där många fryser. Skulle väl bli knökfullt runt dem kan jag tro. Glöm inte att du inte prompt måste äta allt konstigt och halvläskigt som finns. Och förresten kan du inte ägna dig åt att lära dig genomföra te-ceremoni i lugn och ro istället för att yra omkring på en bräda. Jädrars så läskigt. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ingen skulle få nåt jobb gjort isf! Är lite förvånad men här drar de på luftkonditionerningen på värme ganska rejält så fryser faktiskt mindre på kontoret här än i Sverige! Hör å häpna! Däremot är det sjukt kallt hemma på morgonarna, är inte ens 10 grader, så det är tufft att lämna den varma sängen! Nästan tur jag inte har någon som ligger bredvid mig och lockar!

      Jag försöker! Köper det mesta konstiga jag ser, dock inga fler inälvor! Där har jag provat klart! smakade även på friterat kyckling-brosk när jag var på Okinawa restaurangen! Smaken var det inge fel på men konsistensen är lite speciell...

      Vad vore livet utan spänning! Tokfjöns!

      Radera