torsdag 26 december 2013

Julafton, men på ett annorlunda vis

Nätterna är kalla och dagarna är som tidigt vår eller sen höst med ca 10 grader och sol. Så det är svårt att komma i någon riktigt julstämmning! Men en fördel med detta land är att det väldigt sällan regnar hela dagar eller flera dagar i streck, och söker man på nätet så kan man se att mängden soltimmar per år är ganska många fler än i Sverige. Det är väl under regnsäsongen i Maj/Juni och tyfonsäsongen i September som det mesta faktiskt kommer, resten av året brukar mest bjuda på ett kort skur här och där.

Så, om inte julen kommer till mig får jag komma till julen tänkte jag och bakade lussebullar! Dels för att bjuda kollegorna på jobbet men även för att jag själv ville ha mig en lussebulle till frukost på julaftonsmorgon, och de man köper på IKEA är lika roliga som gamla skosulor!

Fick ta en småbränd bulle till mig själv för att bjuda de på de
fina bullarna till kollegorna. I övrigt blev det lite tager vad man
haver med korv och senap istället för skinka och gröt kokad på
japanskt ris istället för grötris, blev minst lika gott!
I sedvanlig ordning kollade på Musse piggs julsaga, en tradition
jag haft sen jag var barn
En underbar juklapp jag fick av mormor, värmde
både mina fötter och hjärtat!

Eftersom jag hade tagit ledigt denna fina dag tänkte jag passa på att bege mig till banken och skapa mig ett riktigt konto då Citibank är näst intill totalt värdelöst i detta land. Jag kan typ inte betala i någon affär med mitt kort, inga företag accepterar citibank när man regristrerar sig för olika tjänster som tv-licens, internet, gas, el vatten osv. Totalt värdelöst! Enda fördelen är att UD trucks har, precis som Volvo, ett avtal vilket gör att jag kan skicka pengar till Sverige kostnadsfritt...wuhuu! CSN kommer bli så lyckliga, de vägrar nämligen göra livet lätt för utomlandsboende och ansluta sig till Paypal...

I alla fall! Efter 2½ timma hade jag äntligen fixat ett bankkonto med visa kort på Saitama Risona-bank. 3ggr, med ca 30 min väntetid mellan varje, blev jag ropad till disken för att rätta ett litet småfel i ansökningsformuläret. Kan de inte be mig rätta allt på en gång?
Suck!

Sen var det bara hem och duscha för att göra sig fräsch! Skulle ut och kolla på lite juldekorationer och käka med en kompis på kvällen, och inte vill man vara alldeles dassig ute bland folk i Tokyo!

På vägen mot Omiya stannade jag vid Hikawa templet och önskade mig själv, familj, nära och kära en god fortsättning på året. Det var ett riktigt mysigt tempel med en härligt atmosfär så blir nog fler besök dit!


Då Japan inte är ett kristet land finns det ingen stark tradition att fira jul, och de flesta som firar är de som har barn. Dock i en lite mindre skala än vad vi är vana vid!
Oftast handlar det om att ge någon enstaka julklapp och äter Christmas-cake tillsammans i familjen. Det andra alternativet är att gå på dejt vilket oftast inkluderar att gå och kika på juldekorationer och käka på en restaurang. För dem som vare sig har familj eller dejt kan man gå ut med sina kompisar, vilket är skönt för man vill ju inte gärna sitta själv på julafton...

Så, att gå och kolla på juldekorationer på julafton är ett stort event för många! Jag har aldrig varit innan men hade turen att bli tillfrågad om jag ville gå. Vi kom Tokyo Midtown vid 5 och gång-rutten var utstakad hela vägen från stationen till dess slut, och shit vad det var folk! Men otroligt vackert!

Början av illumination i Tokyo Midtown

Svårt att skildra men det var riktigt mäktigt!


Hittade ett lite juligt kak-land inne i en Department store.
Precis som hemma men gjort på vanlig kakdeg!

Resten av kvällen är en historia med enbart prat och mat så finns inte mycket å säga om de. Dock avslutades den med att vi gick och kikade på det stora templet i Asakusa, som julafton till ära var upplyst och riktigt vackert!

Pagoden vid Sensoji-templet i Asakusa

2 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker promenad du fick. Det är helt galet vackert.
    Snäll mormor har du som tänker på dina små tassar och dina kalla golv.
    Volvos kort är visst besvärliga har jag hört. Ingen är väl egentligen förtjust i att ha det.
    /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var underbar! Det blev en toppen julafton till trots!
      Är grymt glad att jag tackade ja till inbjudan!

      Nej, citibank verkar inte tillhöra en av de populära bankerna precis! Dock har jag nu en vanlig bank också så klarar mig hädanefter. Kan använda citibank för att skicka pengar till sverige :)

      Radera