måndag 9 december 2013

En lördag i blå/gult skimmer

Det är december, alla svenskar sitter hemma i sina soffar och snaskar i julgodis, pepparkakor och lussebullar medans de sörplar glögg. Jag är avundsjuk...

"Hur kan du vara avundsjuk? Du bor på andra sidan jorden i landet där du vill vara? Har du inte själv valt att flytta?"

Yes det har jag, och jag stormtrivs! Men är det nåt jag verkligen älskar så är det svensk jul! Att tillsammans med vänner och familj krypa upp i soffan framför tv, fullt av snö ute, tända ljus och njuta av julens alla godsaker! Dock kan man inte få allt och i år är det så att jag får avstå från detta festlighet, mer eller mindre.

Har tidigare nämnt att jag hittat mina favorit-pepparkakor, men för att förgylla det hela och göra lite jul för mig själv bestämde jag mig för att åka till Ikea och skaffa lite diverse ingredienser, glögg!

Allt är sig likt, skulle likväl kunna vara i Sverige!
Till min besvikelse dock finns det bara 12% rödvinsglögg i Ikea's sortiment, själv tycker jag inte om denna sort utan föredrar den man köper i vanliga mataffären som i princip är alkoholfri. Bättre än inget dock så köpte mig en flaska! På torsdag blir det att baka lussebullar inför Lucia på fredag! Om jag hinner det vill säga...

Hade tänkt vara så finurlig att bjuda på glögg, lussebullar och pepparkakor på jobbet men eftersom glöggen är alkoholhaltig får jag strunta i de planerna. Får väl kanske bli julmust istället...dock inte samma sak! Som sagt, besviken...

Hann lagom hem och dumpa mina inköp från Ikea innan det var dags å bege sig till min bar i Ikebukuro, Urue, för att gå på ännu ett så kallat Off-Kai (Offline gathering). Jag hade egentligen inte tänkt att gå, då detta off-kai var mer riktat mot 30+ men även folk från 20+ fick delta, så ändrade mig som hastigast i onsdags. Alltid kul att gå och träffa folk samt att jag ville träffa de jag lärt känna på Urue i vilket fall som helst!

Hade köpt med mig en burk sill med dill smak på Ikea och lite knäckebröd för att ge till Aya-san, bar-ägaren. Jag finner det nämligen väldigt givande och roligt att dela med mig av saker och upplevelser, framförallt då svenska när jag befinner mig utomlands. Japaner älskar pickles och inlagda saker och alla som smakade älskade det! Både att äta på knäckebröd eller tillsammans med kokt potatis. Och det var faktiskt på det hela taget en riktigt trevlig kväll och jag är väldigt glad att jag bestämde mig för att gå!

Ibland är det inte så dumt att bara göra vad som faller en in!

Avslutar med ännu ett av japanernas finurliga bröd! Detta är ett ångkokt bröd, finns med flera sorters fyllningar som köttfärs, curry, pizzasmak osv. Detta är ett "Ramen"-man (man heter dessa bröd niku-man, kare-man osv). Ramen är som jag tidigare berättat en ursprungligen kinesisk nudelsoppa, som man nu bestämt sig för att göra bröd av. Och i detta land är det fortfarande helt okej att använda sig av urgamla nidbilder och man har därför bestämt sig för att fylla detta bröd med nudlar och dekorerat det så att det ska se ut som en kines, och dessutom stämplat tecknet som används för Kina i pannan. Lustig bröd med smaken var sådär, jag föredrar pizzapremium-man, kare-man eller an-man!

En liten kines!

2 kommentarer:

  1. Evig tur att inte det bröded säljs här för fy farao så många kränkta människor det skulle bli då. Kul att dom gillade sill. Det var ganska ovanligt för utländska människor verkar ha lite svårt för det. Testa med kaviar nästa gång. På TVreklamen här så håller ju folk på att dåna av den smaken.
    Du kan sluta vara avundsjuk på snön för här finns inte en endaste flinga. Det regnar
    /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, och jag tycker att det nästan har blivit lite löjligt i Sverige när det gäller att vara alla till lags. Det är en omöjlig ekvation att aldrig trampa någon på tårna...
      Sen är det bra att vissa saker diskuteras! Jag har inga problem att säga chokladboll istället för N-boll, dock hette det N-boll under hela min uppväxt så det händer fortfarande att jag råker säga det av ren vana..

      Jo, men här tror jag faktiskt att ganska många skulle gilla det just eftersom de älskar sina inlagda pickles! De älskar vinäger och saltlag!
      Det ska jag, bara jag får tag på lite!

      Regn? Uscha! Inte en lika fin vinter som förra året med andra ord! Här är det ca 5 grader och sol nästan varje dag! Kommer väl en skvätt en gång varannan vecka, men inte ens då regnar det hela dagen! Dock är det nu minus på nätterna så damn vad kallt det är hemma!

      Radera