söndag 10 november 2013

Ett viktigt beslut

Enda fördelen med att vara förkyld är att man verkligen, med gott samvete, kan unna sig att ta det lugnt på morgonen och gå i pjamas precis hela dagen! Så var det nästan för mig igår! Fram till halv två halvlåg jag i soffan med en japansk musikkanal på i bakgrunden medan jag ägnade mig åt att blogga ifatt tiden som varit.

Hade väl egentligen kunnat gå i pjamas precis hela dagen men jag hade gjort upp med Takumi att mötas vid stationen kl 15 för att sedan gemensamt åka tillsammans med Funabashi-san och titta på lägenheter i Omiya. Först dock lite lunch och matbilder för att fortsätta på min tråd att presentera det japanska köket. Nudlar finns i alla möjliga former; Soba, Udon, Kishimen, Somen och Ramen. De är gjorde på olika sorters mjöl och soda vilket att inte bara formen utan smaken skiljer sig också. Förutom det kan man äta dem på olika sätt som varma, kalla, i soppa, i currysås, med eller utan topping osv. Jag älskar alla sorterna men är väl minst förtjust i Kishimen, påminner lite om bandspaghetti till utseende.

Varma Soba nudlar med 春天

Jag är lyckligt lottad som lyckats få så fina vänner här i Japan, och jag hoppas jag kan finnas där och ställa upp för dem som de gör för mig!

Att släppa allt och starta ett helt nytt liv i ett annat land, långt bort från nära och kära, kan vara tufft och tror att många lätt känner sig ensam i början. Jag har haft turen, vet om jag ska kalla det tur för har jobbat hårt för det, att åka hit många gånger och på så vis lärt känna folk vartefter genom åren. Så ni där hemma behöver inte oroa er för mig på den fronten, jag är långt ifrån ensam! Något som verkligen märktes nu när jag både haft problem med tandköttet och förkylning. 
"Sov odentligt, sömn är viktigt!"
"Du tar väl dina mediciner?"
"Du tvättar väl händera noga och gurglar i saltvatten varje morgon och kväll?"
"Du äter väl ordentligt?"
"Hur mår du idag? Känns det bättre? Har du fortfarande feber?"

Är bara några exempel på hur konversationen på chatten på telefonen varit de senaste dagarna. Takumi var till och med så söt och gav mig ett litet "Förkylnings carepackage" när hon kom. En enkel men otroligt omtänksam sak som värmde i hjärtat!

Carepackage från Takumi med honungsskorpor, honung,
bakteriedödande halstabletter, näringsdryck och vitamindryck
Funabashi kom och plockade upp oss vid halv fyra för att sen åka i hans bil till Omiya. Vi skulle kolla på 6st olika lägenheter idag. Jag hade tidigare under veckan uppdaterat och gjort mina önskemål om vad jag ville ha tydligare då de vi tittade på sist inte riktigt stämde in på vad jag jag sett framför mig att jag vill bo i. Jag vet inte hur ni gör men jag försöker föreställa mig själv i den lägenheten med mina möbler, hur jag står och lagar mat i köket osv. för att se om det känns bra. 

Att söka lägenhet skiljer sig lite från land till land och här i Japan t.ex så måste man bestämma sig för saker som om man vill ha airconditioner, kabeltv, typ av rum (västerländsk- eller japanskstil, alternativt båda), vilken våning, typ av gas (propan är t.ex dyrare än den andra sorten), om man vill att badkaret ska ha funktionen att kunna återuppvärma badvattnet så man kan återanvända det och spara på kostnader, om man vill ha handfatet där man borstar tänderna separerat från badkaret/duschrummet osv .
Givetvis är det så att desto mer man filtrerar och vet vad man vill ha desto lättare blir det för mäklaren att hitta lämpliga alternativ, men har man som jag, en väldigt klar bild så blir även alternativen att välja på färre. 

Måste dock berömma Funabashi-san för denna gång var de tre första lägenheterna riktigt bra och helt enligt vad jag tänkt mig! Den sista förstår jag dock inte alls varför han visade mig för dels låg den långt från det området jag bett om, hade vare sig tvättställ, toalett eller badkar separerat och dessutom låg den precis vid en kyrkogård. Det första Takumi i princip sa när vi kom dit var "välj inte denna!". 

Kyrkogården precis utanför porten, kusligt!
Nog för att japan har platsbrist men detta
är mer än jag klarar av!

En annan orsak, förutom min egen kräsenhet, att mina alternativ var ganska få beror på att jag flyttar vid fel tidpunkt på året. De flesta flyttar i Mars-April, vilket inte är helt ologiskt om man tänker på att det är då japanska företag anställer och folk ev. byter jobb. 

När vi äntligen hade tittat alla så stod det mellan de tre första. Den tredje rök ganska fort för där var köket så smalt att man inte skulle kunna få plats att sitta och äta, utan skulle tvingas att sitta i vardagsrummet. Vilket funkar bra när man är själv, men får man gäster är det lite bökigare...

Så egentligen stod det väl mellan två. Båda två otroligt trevliga lägenheter som matchade mina önskemål perfekt. För att inte riskera att missa att få den jag ville ha så blev jag rekommenderad att bestämma mig snarast, helst till måndag om jag ville ha någon av dessa.

Planlösning lägenhet nr. 1
Planlösning ägenhet nr. 2
Båda lägenheterna har:
* Aircon
* Ett västerländskt rum
* Ett japanskt rum
* Separat badkar och toalett
* Separat handfat i badrummet
* Möjlighet att värma upp och återanvända samma badvatten
* Låg minst 1 våning över bottenplan
* Möjlighet att installera en toalettsits med värme (Så grymt underbart på vintern! Ett måste!)
* Kabeltv
* Möjlighet till tvättmaskin i lägenheten
* Cyklingsavstånd till jobbet och promenadavstånd till tågstationen
* Kameramonitor vid dörrhålet
* Fräscht kök
* Bra med garderober

Så, läser man denna listan uppfyller båda lägenheterna mina önskemål precis lika bra. Hur i hela fridens namn ska jag kunna välja?! Det frågade jag mig också...

Så efter att Funabashi skjutsat mig och Takumi tillbaka till Ikebukuro drog vi till en Izakaya (Japansk pub med mat) för att vrida och vända lite på läget. Och verklien tusen tack till Takumi, som kom att på saker som jag inte alls hade tänkt på! Det är därför det är så bra att ha någon med sig och som ser saker ur ett annat perspektiv.

Motsu-nabe, jag undvek dock att äta Motsu denna gång!


Den första lägenheten hade egentligen bara två mindre minus och det var att den använde sig av Propangas istället för Toshingas, den är lite dyrare samt att tvättmaskinen är ute i köket bredvid kylen, vilket egentligen inte är helt ovanligt i små lägenheter i Japan.

Den andra lägenheten hade dock några fler minus som att ytan vid handfatet, dörren till toalett samt dusch och tvättmaskinen var ganska smalt. Inget problem så länge man är ensam, men det hoppas jag väl att jag inte alltid kommer vara! Vore skoj med besök!
Ett annat minus var att den var mindre till ytan men hade högre hyra i och med att den låg lite närmre stationen. Dock älskade jag planlösningen för den var öppen, vilket gjorde att lägenheten kändes bra mycket större!

Köket i lägenhet 1
Utsikt över planlösningen i lägenhet 2





Väcktes klockan sju av att hela sängen skakade på grund av en jordbävning, den första jag känt av sen jag kom hit denna gång. Den var dock inte så stor och efter ett par minuter hade det slutat. Hade dock bara sovit tre timmar, fick nämligen en oväntad men högst trevlig inbjudan till Skype kl. 2 på natten, Klarvaken som jag var så tänkte jag att det var lika bra att gå upp och fundera vidare  på mitt lägenhetsbeslut. Detta gjordes givetvis i en skön horisontal position i soffan med Naruto-maraton, 

Det var längesen så har lite avsnitt att kolla ifatt så jag kan
fortsätta följa serien på tv. 


Efter att även ha konsulterat Kiyo lite, skickat bilder osv. så föll beslutet på lägenhet nr 1! Så med andra ord, jag har hittat vad som kommer bli mitt hem, åminstone i två år framöver!

Pappersarbetet tar lite tid men jag borde rimligen kunna flytta in om ca 3 veckor, och oj vad det kommer finnas att göra! Köpa kyl, frys, tvättmaskin, spis, kastruller, möbler osv! Kiyo kommer och hälsar på i nyår så måste ju hinna få i ordning litegrann i alla fall tills dess.

Blir i alla fall en lite inflyttningsfest någon gång efter nyår med alla, ska bli grymt roligt! Temat är redan bestämt, det bestämdes i April redan när jag började söka jobb, det blir Takoyaki-party! Takoyaki är små bollar av frityrsmet med bläckfisk i. Det är inte alls så läskigt som det låter utan väldigt gott!

Takoyaki
(Bilden är från http://favorite-cuisine.blogspot.jp/2012/01/takoyaki-with-easy-cooking.html)


Väl hemma efter en utsökt måltid med Takumi var jag helt färdigt! Hade dessutom drabbats av världens host-attack mitt bland allt folk på restaurang för jag råkade äta en bit chili. 

Nåt jag har tänkt på ett bra tag under mina resor fram och tillbaka mellan Japan och Sverige är att i Sverige har vi papperskorgar överallt men det kan vara väldigt svårt att få tag på en toalett, och hittar man en så kostar den pengar. Här är det tvärtom, det kryllar av toaletter som är gratis överallt men det finns nästan inga papperskorgar! Ändå är gatorna sopfria! 

Detta beror på, och här kommer åter ännu en gång, in på Japanernas principfasthet och plikttroget. Det är nämligen så att man får inte slänga skräp på marken, och därför gör de heller inte det! De bär snällt med sig skräpet tills de antingen kommer till en convience-store med en papperskorg eller tills de kommer hem. 

Lika med att i Japan får man inte röka fritt hur man vill ute på gatorna, bara enbart avsedda rökrutor. Detta har jag hört beror dels på att man inte ska utsätta sin omgivning för ofrivillig passiv rökningen eller riskera att råka bränna någon med en cigarett i trängseln. Det lustiga är dock att man fortfarande får röka inomhus på pubar och restauranger...

Det är inget konstigt att komma hem med en
liten påse skräp efter en dag på stan.

 
Hittade någorlunda mörkt bröd i affären idag,
2st skivor för 12kr.

6 kommentarer:

  1. Hej Caroline! Jag heter Lina och är kusin med din mamma Helena. Vi har inte setts sen du var liten men jag hamnade här genom Fredriks Facebook :) Nu följer jag din blogg och ditt nya liv i Japan med spänning! Så imponerad (och inspirerad) av hur du följer ditt hjärta, oavsett vart i världen det för dig. Lycka till på nya jobbet och med flytten till lägenheten! Hej o kram från Lina :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina!
      Vad kul att höra! Måste tyvärr erkänna att jag inte minns dig från när jag var liten men trevligt att sammanföras igen!
      Tack så mycket och hoppas du får fortsatt nöje av att läsa! Kanske kan ses någon gång på en fika när jag e på besök? Skulle gärna träffa morbror Fredrik också, har gjort det alldeles för sällan!
      Kram!

      Radera
  2. Du har verkligen inte fått något gratis utan kämpat målmedvetet för allt du har.
    Du är en warrior (som Zlatan *S*).
    Men fy farao.....är det inte tarmar så är det jordbävningar. Du får bita dig fast i sängramen (om du nu har västerländsk säng annars får det bli i mattan).
    Men på något sätt är jag inte orolig för dig för är det någon som klarar alla vedermödor så är det du din lilla kämpe. //B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag ska fortsätta kämpa!
      Lite drygt med folk som säger att de avundas en och att man haft tur. Jobbar man för det så är det inte tur, tycker inte jag iaf. Men är lycklig och tacksam ^^

      Det blir ingen säng så det får bli att bita i mattan! Hat säng just nu dock!
      Kram på dig tokfjöns!

      Radera
  3. Inte konstigt att du inte minns, sist vi sågs var nog en jul i Skåne. Du var kanske 3 och jag 13 :) Jag är dotter till MonaLisas lillebror Eddie i Skåne. Ser framemot att få följa dig här på bloggen. Och skulle du komma till Skåne när du är hemma så hade det varit jättekul att ses :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åker jag till skåne när jag kommer hem så säger jag definitivt till! Du får göra likadant om du av någon anledning får vägarna förbi här! Vore skoj att ses!
      kram!

      Radera