lördag 9 november 2013

En bra men snorigt värre vecka

Då var det äntligen lördag och den första riktiga arbetsveckan är avklarad. Den har varit...jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. Tuff men spännande kanske man kan säga?

Jag har ca en timma till jobbet med tåg och buss, låter mycket men går faktiskt ganska fort plus att tågen går flera ggr i timman.

En vanlig syn på tåget när man pendlar


Dels är det mycket nytt att lära sig trots att jag jobbat på Volvo i två år, min nya roll som Project Maintenance support är helt ny för mig! Dessutom är det en helt ny roll på företaget så även de gamla rävarna som jobbat ett tag vet inte riktigt exat hur allt ska gå till. Men det löser vi nog ska vi se! Dessutom fortsatte jag trampa lite på stigen av otur och åkte på en förkylning, lagom när mitt tandkött blivit bra! Förvånar mig inte om det hänger ihop på något vis...

Välkommen till UD Trucks

I Japan får man inte vara hemma sjuk med lön som vi i Sverige kan, om man inte är allvarligt sjuk och blir inlagd på sjukhus förstås! Så behöver man vara hemma för att man är förkyld och har feber får man helt enkelt använda sig av en av sina semesterdagar. Detta gör det med ens mer förståligt varför japanerna beger sig till sjukhuset så fort de har feber och varför de äter massa förkylningsmediciner och vitamindrycker! Vem vill använda den lilla semestern man har för att ligga hemma sjuk?!

Så i måndags efter jobbet sprang jag iväg och införskaffade vad jag kunde för att försöka hejda denna förkylning. Blev ju förkyld sen i vilket fall som helst men har på något konstigt sätt ändå haft orken att jobba, så var nog inte helt förgäves!

Halstabletter, vitamindryck, hals-gurgel, förkylningsmedicin
och mask!

Varför har man mask på sig? Många av er kanske finner detta lite udda och underligt. Vilket är fullt förståeligt eftersom vi i väst inte springer omkring med mask, det är det bara sjukhuspersonal som gör. Well, här gör man det av flera anledningar:

* Man är förkyld och vill inte smitta andra
* Det är förkylningstider, man åker tåg/buss med massa människor och vill skydda sig från smitta
* Det är vår och man är pollenallergiker

Jag måste ärligt erkänna att det känns bättre att gå omkring ute bland folk, eller sitta på kontoret när man är snorig, om man har mask. För på nåt sätt känns det ändå som att man behåller baktierna lite mer för sig själv. Sen är det även ett plus att typ hela ansiktet täcks så folk slipper se hur risig man är, haha!
Lite jobbigt är det dock när glasögonen immar igen...



En annan sak som jag tycker är intressant, förutom att nytt som jag får lära mig givetvis, är att absolut ingen pratar engelska med mig längre. All träning, information, konversation m.m. är på japanska sen de i fredags förra veckan förstod att jag kan prata ganska bra. Inte ens när jag bad Iwaki-san ta en sak på engelska, för det var många svåra ord, bytta han utan valde att förklara med lättare ord. Villket egentligen är mycket bättre för mig! Var lite orolig att min japanska inte skulle ha möjlighet att utvecklas eftersom jag innan fått höra att allt jobb sker på engelska.

Så på bara ett par dagar har jag lyckats få bättre kontakt med mina kollegor än min grupp-chef som jobbat med dem i en månad, tänk vad språk gör mycket! Det gör inte saken bättre att han bryter på grov fransk dialekt så till och med jag har svårt att förstå hans engelska emellanåt! Tycker nästan lite synd om honom, han kommer få svårt att lära känna sin personal...
Dessutom är jobbet lika nytt för honom som för mig!


En av killarna i teamet är i samma ålder som mig och det visade sig att vi har ganska många gemensamma intressen som bl.a snowboard och fotografering. Han bjöd med mig att gå ut någon kväll med hans kompisar sen när jag har flyttat samt att åka snowboard i vinter. Tror denna vinter kommer bli toppen trots oisolerade väggar och familjen långt borta i jul! Kommer givetvis sakna er massor, dock så är julen ingen helgdag här så jobbar precis som vanligt! Får däremot ledig över nyår, typ 28/12 - 5/1 skulle jag tro.

Att jobba på ett japanskt företag är ganska stor skillnad mot att jobba på ett svensk, inte bara på grund av det jag nämnde ovan gällande betald sjukfrånvaro. För det första får man inte ta ut betald semester i samband med nationell ledighet, vilket irriterar många. Jag vet ärligt inte varför men det är så i alla fall. För det andra har man inga fikaraster, utan det är lunchen som är den enda officiella rasten. Sen tar alla var för sig några minuter här och där då de kanske surfar in på någon sida och kollar nåt, men inga gemensamma fikaraster i alla fall. Dessutom det märker man skillnad i arbetsmoralen!

En dag frågade jag mina kollegor lite om varför de sitter kvar så länge trots att de kommer före mig, detta var efter att en sagt att han satsar på att jobba 8 timmar varje dag Och vet ni vad han svarar? Jo, men även om jag kom tidigt så nöjessurfade jag och började inte jobba förrän kl halv tio. Kan ni fatta?! En svensk som kommer till jobbet räknad defintivt in sitt nöjessurf i sina 8 arbetstimmar...

Däremot är UD Trucks inte alls lika strikt och stelt som ett riktigt traditionellt japanskt företag, och det var tydligen inte det innan Volvo köpte upp det heller. Skönt att höra! Vi har faktiskt betalt övertid och får gå hem före chefen går t.ex.

I onsdags blev jag åtminstone en fullfjädrad UD-anställd med uniform och ID-kort. Uniformen är dock inte jag kommer att ha på mig varje dag, men jackan är definitivt bekväm i vinter när det blir kallt!



Alltid redo!


















Bekvämast av allt är nästan fabriksrestaurangen! För bara ca 30kr får man en redig och faktiskt helt okej lunch. Det finns mycket att välja mellan, både nyttig och mindre nyttig mat, så det är nästan så att det inte lönar sig besväret att ordna med matlåda varje dag!

Lunch på jobbet
Mat och sömn är viktigt för hälsan, framförallt när man är sjuk! För mig är största utmaningen att fixa med en hälsosam frukost här i Japan, fast egentligen handlar det bara om att tänka om. Allt bröd som finns att köpa är vitt rost bröd eller så innehåller det någon form av fyllning som grädde, vaniljkräm eller chokladkräm. Så bröd går direkt bort! Det får bli när man vill lyxa lite emellanåt helt enkelt. 

En typisk frukost innan jobbet. Ris, riven kål, fräst japansk
grön paprika med lök och fisk-korv, miso-soppa samt yoghurt
med frukt.

Fisk-korv







När vi nu ändå är inne och pratar om mat tänkte jag presentera lite japansk mat, för vad jag har förstått är det många som tror att japansk mat enbart består av Sushi. Och det är en helt galen tanke!

Däremot skiljer sig japansk mat väldigt mycket från övriga asien som t.ec Kina, Korea, Thailand och Indian där det används väldigt mycket kryddor och maten är ofta ganska stark. I japansk mat använder man väldigt sparsamt med kryddor, men den är inte smaklös! Tvärtom! Det japanska köket går mycket ut på att framhäva råvarornas egna smaker och färger, så presentation är otroligt viktig! Vissa upplägg kan ibland se ut som fina tavlor så man drar sig nästan för att äta.

Sashimi, rå fisk


Grillad avocado- och hamburger sushi. Det är nämligen riset
med risvinäger som gör det till Sushi, inte den råa fisken.
Enbart rå fisk heter Sashimi, som ni såg på bilden ovan.

Tenmusu, en Onigiri (risboll) med en
friterad räka i mitten.
Mitt nya favorit mellanmål! Omuraisu-onigiri













Omuraisu, omelett fylld med ris












Sukiyaki


Ris, friterad kyckling, pickles, miso-soppa


Tempura-udon, en soppa med tjocka nudlar och friterat.
En del maträtter har japanerna hämtat från Kina men är idag så japaniserade att de näst intill kan kallas för japanska. En av dem är Ramen, kinesisk nudelsoppa.

Min personliga favorit är 博多ラーメン (Hakata-ramen)

Gyoza, friterade degknyten med köttfärsfyllning

 I japan är årstiderna väldigt viktiga, det märks både i mataffären och i godishyllorna. Frukter, grönsaker, smaker m.m. ändras bereonde på årstid och det går faktiskt inte att få tag på allting året om. Typiska saker nu under hösten t.ex är Kastanjer, pumpa, Kaki och grytor. Grytor hör hösten och vintern till! Absolut inget man äter på sommaren, vilket är förståeligt när det är 40 grader varmt. På våren hittar man saker med smak av körsbärsblommor överallt!

Nashi, smakar som en
blandning av päron och äpple.
Finns i princip bara i Aug-Sep.
Finns begränsat nu och kostar 60kr/st!


En grönt-te latte. Ser kanske
inte mums ut pga färgen men
smakar faktiskt väldigt gott.
Grönt te kan man hitta i princip
allt! Glass, bröd, kakor, te, chips.

















 
 I övrigt kan man säga att japansk mat är genrellt sett hälsosam, med mycket grönsaker, fisk och skaldjur, inga gräddiga såser och sparsamt med olja. Äter man ute är dock maten, precis som i Sverige ganska onyttig. Jag har dock haft förmånen att få bo med en japansk familj när jag kom hit första gången 2008 och fått uppleva äkta hemlagad mat.

Däremot älskar de sötsaker och varje dag på jobbet är det någon som delar ut någon liten godis, inte någon stor bit, men i alla fall. Varje dag! (o_O)

Var förresten på återbesök hos tandläkaren för 4:e gången i onsdags, han tyckte det såg bra ut men tvättade i alla fall rent lite igen. Ska på mitt sista återbesök på onsdag i nästa vecka igen. Kan ni förstå? Pga av en gryta med tarm, och jag åt bara en liten bit, ca en munsbit stor, så har jag varit tvungen att gå till tandläkaren 5ggr samt ätit medicin i 9 dagar med 6 tabletter/dag! Sjukt! Det är i alla fall skönt att det är över!

I torsdags nådde in förkylning sin peak och trots huvudvärk, ont i kroppen och snor var det bara å pallra sig iväg till jobbet. Dels som jag innan sa att jag inte vill ta ut semester, har bara 8 dagar fram till April, men även för att jag just denna dag skulle på en hälsokontroll. Det är nåt alla anställda gör en gång per år, vilket är grymt bra enligt mig! De kollar vikt, längd, blodtryck, syn, hörsel, EKG, urinprov samt röntgar lungorna. Kostar ingenting, ingår i anställningen!

Men japansk vård fungerar lite så, hellre gå en gång för mycket och upptäckte saker i tid än att gå när man redan insjuknat och behöver vård. Det är så jag önskar att svensk vård skulle fungera, mer förebyggande än behandlande vård.

Oden med soba-nudlar
Febrig och ynklig på torsdagskvällen undrade jag om jag verkligen skulle klara av att gå till jobbet på fredagen, men jag gjorde vad jag kunde och åt Oden, Nashi och drack min förkylningsmedicin Paburon och jag var faktiskt feberfri på fredagen när jag vaknade!

Jag var nämligen utbjuden på lunch med mina två enda kollegor Muramtasu-san och Momoko-san. Momoko-san är för tillfället hemma med sin (sjukt söta!) 8 månader son och kommer tillbaka först i Mars. Det var i alla fall trevligt å träffa henne.

Kvällen avslutades sedan med självömkande glassparty och film!


Glass i stora lass!
Idag ska jag iväg och titta på lägenheter igen! Denna gång följer Takumi med som support, alltid skönt att höra en annan persons åsikt. Tjillevipp!

4 kommentarer:

  1. Din nashi såg ut som en handboll ju. Hur stor som helst. Kul att få lära sig lite mer om Japan. Jag läser med stor förtjusning.
    //Bibbi

    SvaraRadera
  2. Jag glömde........du såg ut som en av besökarna i V i din uniform Huvva! Du är snyggare i kostym.
    Hoppas Miso-soppan är godare i Japan än i Eskilstuna. Här luktar och smakar den som sur disktrasa.
    Ansiktsmask är bra. Jag använde det när Christian var som sjukast och jag inte var helt kurant. /Bibbi

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, besökarna i V? vad är det för nåt? inte hört talas om! Men jag håller definitivt med om att jag e snyggare i kostym! haha! blir dock skönt med den extra jackan i vinter! Fick med ett par byxor till allt också men orkade inte byta om för bilden...

      Miso-soppan här är grymt mycket godare än hemma i Sverige! Här vet de hur man ska göra plus att de finns fler olika sorters miso att välja på!

      Synd bara att du klassas som störd hemma om du springer omkring på stan i mask, haha!

      Radera
  3. Förmodligen klassas jag som stört även utan mask *S* /B

    SvaraRadera