tisdag 4 mars 2014

Fettisdagen såklart!

Spelar ingen roll vart på jordklotet man bor, fettisdagen är inget som man får missa!
Egentligen gillar jag inte semlor särskilt mycket, tycker att det är alldeles för mycket grädde på jämnt, men kanske också därför jag bara äter 1-2 semlor/år.

I japan så säljer de självklart inte semlor, kanske på IKEA men det ligger långt bort och jag hade bestämt att jag skulle bjuda mina kära kollegor på detta svenska fikabröd. Utan bil är det svårt att släpa 12st semlor!

Så det blev till att baka egna bullar och jag bestämde mig för att göra mini-semlor! Så på ett recept som är för 10st normalstora semlor gjorde jag 30st små, och de blev helt ärligt i precis lagom storlek! Även mina japanska vänner säger att mini-semlorna var att föredra och att de aldrig på något sätt skulle kunna trycka i sig en normalstor svensk semla med den mängden grädde.

Här var det bullar!

I vilket fall som helst var det väldigt uppskattat och alla tyckte det var gott.
Tack min kära vän B för att du var så underbart snäll och försåg mig med mandelmassa och gjorde det möjligt för mig att ordna detta!

En lagom stor semla med lagom mängd grädde!

2 kommentarer:

  1. Men oj så fina minisemlor. Kanonfina. Men inte kan den lilla rullen med mandelmassa ha räckt till? Jag kanske borde köpt två.
    Kul att dina kompisar gillade semlorna. Ni får ta del av varandras kulturer. Det är fint. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det blev faktiskt saftiga och bra! Och storleken var både enligt mig och alla jag bjöd perfekt, det stod en aldrig upp i halsen utan man blev snarare sugen på mer! Äter jag en semla i Sverige så efter halva börjar jag må illa av all grädde typ, haha!
      Jag portionerade mandelmassan så den räckte precis! Hade säkert lagt på lite frikostigare om jag haft tillgång till mer men ingen klaga å det var gott! :)

      Radera