onsdag 12 mars 2014

2 dagar kvar!

Om två dagar är det White Day här i Japan.
Dagen då alla de som gav choklad på alla hjärtans dag ska få tillbaka.
Här innebär det med andra ord att det är dags för männen att ge tillbaka till kvinnorna. Själv så både ger och får på både alla hjärtans dag och white dag, blir så när man går i min typ av skor helt enkelt!

Vad ger man då på White day?
Självklart kan man ge vit choklad! Men andra saker som är vanliga att ge är kakor, mashmallows, smycken, underkläder osv. Jag nämnde det i min blogg om alla hjärtans dag men det finns en generell regel, "sanbai gaeshi", vilket betyder "triple the return" och innebär att gåvan man ger tillbaka borde kosta 2-3ggr mer än det man fick på alla hjärtans dag.

Som jag även nämnde i bloggen för alla hjärtans dag så speglas det man ger vad man har för känslor intresse för personen man ger till. Billig köpt choklad ges av artighet, hövlighet medan handgjord choklad man lagt ner sin kärlek på ges till personer man har romantisk intresse av. Lika är det med presenterna på white day. Desto mer eftertanke som ligger bakom, desto mer intresse har personen av dig.

Det var kort om White Day.
Som sagt, två dagar kvar.

Jag väntar förväntansfullt...
Därför gå tiden sakta.
Jag kollar kalendern på mobilen.
Fortfarande två dagar kvar.
Jag fortsätter att vänta....

2 kommentarer:

  1. Så fint. Hoppas du får det du önskar från rätt person. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, skönt å veta att jag har dig i ryggen! :)

      Radera