lördag 11 januari 2014

Brädan och jag, finally Reunited!

Det var så längesen jag ärligt talat inte längre minns när det var senast, men jag tror att det åtminstone var minst 6 år sedan jag åkte snowboard. Vilket känns udda då jag som barn var minst en vecka i fjällen varje år tillsammans med mor och far.

Valet att inte åka på så länge har inte direkt varit frivilligt heller. Men att bo långt från en skidort och vara student innebär att pengar till att hyra stuga, köpa liftkort samt betala resan till skidorten var aldrig riktigt ett alternativ...tyvärr!

Så gissa om jag blev lycklig när en av mina kollegor, Nori-san, berättade att ett av hans största intressen är snowboard och att han i princip spenderar varje helg i skidbacken under vintersäsongen! Snäll som han är så bjöd han och hans vän, Abe-san, in mig att åka med dem nu i helgen som var.

Målet var en skidanläggning som heter Kagura och som ligger i Niigata. Med andra ord en ganska bra bit bort från Saitama, ca 3 timmar med bil. Detta innebar, trots lördag, en tidig morgon med uppstigning kl 04 och avfärd kl 05. Och, mina kära vänner! För en gångs skull behövde jag inte vara den som kör, utan kunde slappt och skönt sitta bredvid, äta snacks och bara njuta av utsikten!

Halvvägs och mini-paus!

Vädret såg inte ut att bli någon höjdare

Men när vi närmade oss så mirakulöst nog klarnade det upp!

Då jag inte har införskaffat mig någon egen bräda en fick det bli att hyra, Minns inte vad priserna för att hyra en bräda är i Sverige men här betalade jag ca 130kr för en hel dag. Liftkortet kostade ca 220kr. Minst sagt helt okej!

Då kör vi!!
Vi började med lite stretch för att mjuka upp musklerna.
Dock var Abe och Nori lite lustiga. Samtidigt som de för att undvika skador och mjuka upp kroppen tog de en cigg och smutsade ner sina lungor! Känns inte alls kontraproduktivt!


Som jag tidigare ovan nämnde hade lilla jag inte åkt på 6 år så jag var lite pirrig för om jag skulle kunna ta mig ner för en backe eller inte, men tammetusan, det var precis som med att cykla! Kroppen kom utan problem ihåg precis hur man skulle göra! Helt fantastiskt!


Let's go!
Nu ska ni tänka på låten från Stig Helmer i Fjällen när
det "coola gänget" far ner för backen

(Fr. Vä: Nori, Jag, Abe)

(Fr. Vä: Jag, Nori's flickvän, Abe)



Nori + flickvän

Jag + Abe

Trots att det blåste upp och blev kyligare var stämningen
på topp in i det sista!

En sak är säker i alla fall, jag tänker inte låta det gå sex år igen innan jag står i skidbacken! Det är ett löfte!

Efter en hel dag i backen så belönade vi oss med att åka till en Onsen som låg bara 5 min från backen. För er som inte vet vad Onsen är så är det japanska varma källor som man badar i. De finns i alla möjliga utformingar och den vi åkte till hade en bassäng inomhus och en utomhus. Personligen valde jag å sätta mig i den utomhus. Det var mysigt och kändes lite udda att sitta naken i ett bad utomhus samtidigt som det snöade!

Varma, goa och trötta satte vi oss i bilen och åkte hem. Stackars Abe som fick köra hela tiden, han sa att han inte var trött dock så får väl tro på de!
Vi var hemma i Saitama igen runt kl 20 och tyckte det passade bra att avsluta vår heldag med lite god japansk mat innan det var dags att säga godnatt och skiljas åt för denna gång.






3 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag. Det är ju toppen också att du redan fått vänner som du kan utöva dina intressen tillsammans med.
    Det här blev ju en heldag med lite olika aktiviteter.
    Själv sitter jag lugnt i ankdammen och paddlar lite försiktigt med fötterna. Ingen snowboard här inte. Klarar ju för hunnan inte av att åka vanliga skidor ens. Och f ö så skulle jag förmodligen skita på mig om jag var tvungen att ta mig ner för någon slags backa.
    Men heja på du brallisen du är en friskus! /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Ligger i för att skaffa vänner också, är ute och hittar på saker för att skaffa nya hela tiden! Har fått en kompis på Kendon, en liten tjej på 13 år, haha! Vi lär inte hitta på så mycket utanför Kendon tillsammans men alltid kul å känna någon där i alla fall!

      Du bör inte göra mer än vad du gör idag, äta kakor! Allt annat du gör är en risk för både dig och din omgivning! Så sitt still i ankdammen! Tokstolla!

      Brallisen? Haha! :p

      Radera
  2. "Du bör inte göra mer än vad du gör idag, äta kakor! Allt annat du gör är en risk för både dig och din omgivning! Så sitt still i ankdammen! Tokstolla!"

    Så jädra klockrent jag skrattar nästan ihjäl mig. Yiiiiiiihaaaaaa...........

    SvaraRadera