torsdag 31 oktober 2013

風立ちぬ (Kaze tachinu)

Torsdag och äntligen en dag helt fri från måsten!
Därför ville jag göra nåt som jag har saknat nåt enormt i Eskilstuna, gå på bio! Yes, en så simpel sak! Men biografen i Eskilstuna är verkligen kass och visar väldigt sällan de filmer jag vill se, då verkar fokusera sig enbart på action och tecknat. Jag har inget emot tecknat men när det är dubbat till svenska så blir det outhärdligt att titta på!

Till min lycka och förvåning hade inte Studio Ghiblis senaste film 風立ちぬ(Kaze tachi nu), som hade premiär i Juli, slutat gå på bio. Gissa om jag skutta och hoppa av glädje! Dock gick den bara kl 10:25 på morgonen, men det gjorde ju inget eftersom jag ändå var ledig!


För er som inte vet så är Studio Ghibli Japans motsvarighet till USA's Disney. Dock är självklart Disney mer kännt och större världen över men Studio Ghiblis filmer börjar också sprida sig. Många av er kanske har sett någon utan att tänka på det? De visar nämligen numer på svensk bio. Exempel på filmer är "Min granne Totoro", "Spirited Away", "Uppe på vallmokullen". "Ponyo" osv.




De som känner mig vet att jag älskar dessa filmer, framförallt "Min granne Totoro". Varje gång det kommer en ny film så dyker jag på den för att se om Hayao Miyazaki (företagets grundare) har lyckats skapa ytterligare ett mästerverk. Till min stora glädje var 風立ちぬ(Kaze tachi nu) helt underbar! Den var vacker och fängslande på ett sätt som bara Miyazaki kan lyckas med.

Jag är inge vidare på att förklara filmers handlning så jag rekommenderar att ni som är intresserade kollar en trailer. Men lite kortfattat handlar den om att uppnå sitt livs dröm, inte till varje pris kanske, men utan att ge upp vid motgångar!


Jag måste erkänna att det känns lite udda att komma ut från biografen när kl bara är halv tolv på förmiddagen, men det är ändå på nåt sätt ett skönt sätt att starta en ledig dag på! 

Mitt nästa mål för dagen var att jag skulle hitta en ny kostym, man vill ju se proper ut när man kommer till jobbet på första arbetsdagen! Detta skulle dock bli lite svårare än vad jag hade väntat mig! 
Redan i tisdags hade jag hittat en kostym som jag gillade på Uniqlo och min tanke var att bara åka dit för att köpa den för att sedan ägna resten åt dagen till att njuta av sista semesterdagen, men icke! Det visade sig att just den storleken jag ville ha är den mest populära och den som går åt först. Med andra ord fanns den inte någonstans! Jag åkte till Uniqlo i Shibuya, Shinjuku och två st här i Ikebukuro. 

Jag fick åka fram och tillbaka mellan Shinjuku och Ikebukuro ett antal ggr för korkad som jag var när jag stod i affären i shinjuku och de inte hade min storlek så tänkte jag att jag skulle testa storleken mindre, men då inte jackan heller fanns i min storlek i Shinjuku bestämde jag mig för att testa allt i Ikebukuro. Det skulle då visa sig att Ikebukuro fanns jackan i min storlek men byxor fanns inte längre i storleken under heller! Så tillbaka till shinjuku för att köpa byxorna, samt få dem upplagda (kostar bara 30kr!!!). Med byxorna inköpte var det bara att åka tillbaka till Ikebukuro för att testa ut storleken på jackan, men jag ville helst se hur den såg ut med skjorta så först hem en sväng och byta om!

Efter många vändor hit och dit har jag nu i alla fall en kostym, men eftersom jag behövde lägga upp dem kan jag likväl inte använda den på jobbet imorgon. Det får bli den gamla kostymen helt enkelt! Egentligen inget fel på den förutom att några storlekar för stor numer...


Ser i alla fall fram emot morgondagen, det ska bli riktigt spännande! 
Min manager och jag ska mötas på stationen här utanför och göra sällskap (^o^)


1 kommentar:

  1. Och var hör kattbussen hemma i för film?
    Kul att gå på film så tidigt på dagen. Det hade nog inte varit något för mig dock som sover länge och sedan slasar omkring i morgonrock i en evighet när jag är ledig.
    Snyggt med kostym!
    Bibbi

    SvaraRadera