måndag 28 oktober 2013

En smärtsam start

Jag kände av det lite redan i förrgår men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott det skulle bli som det blev! Igår vaknade jag vid fyra tiden av att det gjorde nåt så fruktansvärt ont i tandköttet runt min vänstra visdomstand i nedre käken, jag kunde knappt svälja. Detta har hänt en gång tidigare på högra sidan för många år sedan så jag brydde mig inte mer än att jag tog en panodil och tänkte att jag får borsta och skölja extra noga tills det går över.

Så, med kontinuerligt intag av panodil var fjärde timma och munskölj kändes det ganska okej och jag tog mig jorden runt på Little World utan problem tillsammans med Kiyo, Kiyos dotter Noel och Miki. Däremot gick det totalt kasst i vår lilla jakt efter 小人(kobito, ett barn). Vid de olika delarna av världen skulle man hitta ledtrådar som skulle leda en fram till det busiga lilla barnet. Pinsamt nog hittade vi bara två ledtrådar, trots en insats från tre vuxna och en 12-åring. 

Men det var trevlig i vilket fall som helst, inte varje dag man tar sig jorden runt på fem timmar!

Vi började i Norra delen av Japan i Hokkaido med Ainu.
Little World!





















Taiwan
Indianland? ;)



Alaska

Inne i Alaska-huset


















Peru















Indonesien


Tobak-batak hus i Indonesien
Micronesien
Tyskland
Grymt fina Ryska ölsejdlar


Italien



Tanzania
Nepal

Syd Afrika



Indien

Kiyo
Turkiet

Thailand

Korea, väldigt likt Japan!

Alla vägar leder framåt...

Cirkeln blev sluten och vi återvände hem till Japan
Sen var det då dags! Mot Tokyo för checka in i min tillfälliga lägenhet i Ikebukuro, och för att äntligen kunna börja leva mitt liv här. Riktigt ordentligt blir det inte förrän jag har min lägenhet, men detta är ett steg närmre ett hem.

Bussen skulle gå tidigt så klockan var ställd på 5:30. Trots en panodil vid midnatt vaknade jag av en så otrolig smärta vid 4 att jag bara ville gråta! Om jag tyckte det var illa dagen innan var det ingenting mot hur det var idag. Det blev att pumpa i mig mer panodil men nu var det avgjort! Jag skulle till tandläkaren! No matter what!

Kiyo hade varit snäll och gjort iordning smörgåsar och frukt åt mig att ha på bussresan. Å hungrig som jag var kämpade jag i mig litegrann i alla fall. 

Resan tog fem timmar till Shinjuku, sen var det bara ett par stationer kvar till Ikebukuro. Å må jag säga att det var gudomlig skönt att komma fram och få nyckeln till rummet! Den packningen var inte å leka med! Tyvärr hade flaskan med hemgjort vin som jag fått med mig från Kiyo tippat åt sidan och precis allting i ryggsäcken var nerdränkt... Mindre skoj vill jag lova!

Jag dumpade mitt bagage i lägenheten, gick ner till receptionen för att få hjälp att hitta en tandläkare. Det är i sådana här situationer som7 jag älskar att vara i Japan! För oavsett vilket humör de är på, om det är deras jobb eller inte, så håller de åtminstone masken och ger alltid 100% service och man känner sig väl bemött som kund. Vissa diskuterar huruvida deras snälla inställning är äkta eller inte men vad spelar det för roll? Jag blir hellre väl bemött av någon som håller masken än av någon som öppet visar sin bitterhet mot mig som kund.

Framme!
Vardagsrummet
Vardagsrummet med kök
Sovrummet





Toalett + tvättställ


Typiskt japanskt badrum
















Knappsatsen till toaletten















Lite svensk litteratur i lobbyn






















Jag fick iaf tid direkt, bara en halvtimme senare, hos en tandläkare som låg precis utanför dörren. Kunde inte blivit bättre! Väl där så var de så snälla å tog hand om mig, och precis som jag trodde spolade han rent. Tusan vad ont det gjorde! Fick dock en handduk över ögonen för att det inte skulle stänka vatten i mitt ansikte. De tänker verkligen på allt ibland! 

Med en smärta så vass att jag var osäker på om benen skulle bära mig gick jag tillbaka till lägenheten för att ta medicinen jag fått, smärtstillande och antagligen någon form av antibiotika mot inflammationen. Nu såhär på kvällen, när några timmar har gått, mår jag redan bättre! Mycket beror såklart på smärtstillande men märker skillnad i att jag faktiskt kan svälja nu, så har lyckats få i mig lite mat. Får dock bara äta mjuk mat, men ingen fara! Jag kommer knappast äta tarm igen!

En räkning på 350kr och medicin, inte så farligt för en akuttid

Presenter från finaste människor.
Tack Elin, Tack mormor!

Utsikten från 16e våningen

Tyckte synd om mig själv så tröstade mig med lite mjuk chokladpudding. Det var alla tiders!
Har inte varit här i ens en vecka med går redan på tre dagars medicinering och ska på återbesök. Typiskt mig! Har i princip alltid hänt nåt när jag varit här:
2008 - inlagd på sjukhus för ulcerös kolit
2010-2011 - cyklade omkull å slog mig illa i knät, blev sjukhus å röntgen å halt i 1,5 veckor
2012 - halkade i en blöt trappa och slog i armbågen, sjukhus å röntgen
2013 - inflammerat sår vid visdomstanden pga att jag ätit tarm

Blir lite full i skratt! 

Imorrn blir det full fart med registrering, skapa bankkonto och titta på fem lägenheter. Vem vet, jag kanske flyttar till nåt eget inom kort? Ska i alla fall vara noga och välja en jag tycker om!


2 kommentarer:

  1. Häftigt ställe som porträtterade hela världen! Vad bra att tanden är under kontroll nu. Hoppas du trivs i din tillfälliga lägenhet. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det var lite najs! På varje ställe kunde man avnjuta landets diverse specialitéer samt att det fanns en souvenir-shop med typiska saker för platsen. Tack! Kramar

      Radera