söndag 23 november 2014

Som ett russin, eller kanske en fisk?

En kvinnlig kollega jag utbytt några ord med tidigare kom fram till mig på lunchen en dag och frågade om jag ville åka på en Onsen-parad. Skoj som det lät så tacka jag ja och i kom överens om att hon skulle skicka mig detaljerna på mejl.

Vad är då en Onsen-parad?
För er som följt min blogg sedan tidigare är nog vid det här laget medvetna om att Onsen är de varma källorna som jag badar i varje gång efter mina vandringar i bergen. Så Onsen-parad är smått och gått en resa med syfte att åka från onsen till onsen och bada i massor!


Innan vi åkte och hoppade i de varma källorna besökte vi en gammal silk-fabrik som nyligen blivit utsedd till en skyddad historisk plats.

De visade hur man utvann silke from silkesmaskar förr i tiden

Fortfarande förr men något modernare!

Jag har varit till onsen många gånger tidigare men aldrig till mer än ett ställe åt gången så jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig av en onsen-parad. Planen var i vilket fall som helst att åka till två ställen på lördagen och tre ställen på söndagen.

Vi började med Ikaho-onsen.
Där hoppade vi i ett utomhusbad med utsikt över bergen, det var en härlig känsla! Ni som badar i badtunna vet hur underbart det är att bada utomhus i hett vatten när luften är lite kylig och fräsch!

Omori resort i Ikaho onsen
Bildkälla


Därefterbegav vi oss av till Shima-onsen, men där lyckades vi aldrig hoppa i för stället vi åkte till stängde 17 och vi anlände 16:30, lite väl tajt med tid för att hinna ta sig ett dopp. Då vi ändå var i området passade vi på att åka och titta på en av de platser som varit inspiration för Hayao Miyazaki i Ghibli filmen Spirited Away.

Bron som användes som inspiration till bron i Spirited Away

Mariko-san som hade fixat allt hade bokat in oss på ett litet pensionat i Kusatsu-onsen. Från Shima-onsen var det ca 2 timmar med bil så vi gav upp Shima-onsen och åkte mot pensionatet istället. Det var ett litet mysigt ställe med endast maken och frugan som personal. Middagen skulle serveras till alla gäster kl 18:30 i matsalen.

Richard och Mariko i väntan på middagen

Maten var god och efterrätten som följde var smarrig!

Jag har hört att de finns men detta var första gången jag med
egna ögon såg ett varmvatten element. Nästan som ett riktigt
hus!

Mätta och glada bestämde vi oss för att åka till ett bad vid namn Otaki no Yu och som låg bara 10min från pensionatet. Det som kännetecknar de heta källorna i Kusatsu är att vattnet innehåller höga mängder Sulfur vilket gör att det luktar som om någon släppt en äggig fis, men trots att det stinker sägs det bota de flesta sjukdomarna förutom ett krossat hjärta.

Otaki no Yu - Utomhusbadet, dock var det mörkt när vi
hoppa i (Bildkälla)


Efter det varma härliga badet utomhus åkte vi tillbaka till pensionatet och tog oss ett varsit glas vin på rummet. Vi sitter och äter lite snacks och pratar i godan ro när det helt plötsligt börjar skaka, både ganska mycket och länge. Vi är alla vana vid jordbävningar men vi kunde känna att denna var ganska stor så vi slog på TVn. Mycket riktigt hade en jordbävningen med magnituden 6.8 slagit till u Nagano bara ett par mil ifrån där vi befann oss. Ingen i vårt område blev skadad men ett 60 tal personer i Nagano fick söka vård och några hundratals valde att söka skydd i skyddsrummen.

Mitt i centrala kusatsu finns ett så kallat water-field, Yubatake, som är en attraktiv turistattraktion men också en av de huvudsakliga källorna till stadens alla onsens.                                                                                                                                                                     




Denna dag skulle vi till tre olika onsens och vi började med ett berömt ställe som heter Houshi-onsen. Källan är känd för att ha ett bad som byggdes för 150år sen och är otroligt populärt. När vi kom fram så visade sig att det badet som var från Edo var mixat kvinnor och män förutom mellan 20-22 på kvällen (vid mixat så innebär det mest gamla gubbar). Vare sig jag eller Mariko var så sugna på att näcka bland alla gamla gubbar så vi gick till ett av de andra baden som fanns i samma onsen medan Richard tog sig ett dop i historien.

Ett bad från 150år sedan under Edo-perioden (Bildkälla)
Badet jag och Makoto hoppade i påminner lite om detta fast
lite större. (Bildkälla)

Man blir hungrig av att bada så vi stannade vid en liten lokal vägrestaurang som serverade en av de godaste Donburi (ris med topping) som jag någonsin ätit. Definitivt något jag rekommenderar den som har vägarna förbi i Minakami!

Azuma-don (Rå tonfisk, skivad gurka och sesamdressing)
Maitake-don (Friterad Maitake svamp)

Därfefter besökte vi Kawafuru-onsen som enligt mig var sådär, föredrog de som var före och det som kom att komma efter. Sist men inte minst besökte vi Manten Hoshi no Yu som även den låg i Minakami och det var verkligen en källa helt i min smak!

Manten Hoshi no Yu (Bildkälla)
Trots att det enda vi gjorde var att bada och äta i två dagar var man riktigt trött på söndagskvällen när man kom hem i soffan och jag däckade ganska fort efter att jag kommit hem. Det var dock otroligt skoj och spännande!

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder på onsen. Jag blir avis för jag älskar att bada.
    I Österrike badade jag svavelbad och det luktade illa. Men skulle vara botande.
    Tur du håller dig lugn när övriga världen skakar och rister. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo visst är det härligt! Jag föredrar nog onsen framför bastu för det är varmt och skönt men inte tryckande som i en bastu!
      Detta stinkande vatten var också känt för att vara botande typ alla sjukdomar så man får väl hålla för näsan och härda ut, haha! Botar det tokighet tror du?

      Radera
    2. Nä du får nog förbli härligt knasiga Caroline. Det är bäst så. /B

      Radera