söndag 22 juni 2014

Midsommar på riktigt

Midsommar, den längsta dagen på året!
Då svenska sommarkvällar är ljusa till långt in på natten har jag aldrig riktigt märkt av någon större skillnad i längden på dygnet vid midsommar förut, men då det blir mörkt här redan vid 18:30 trots sommar så blev jag glatt förvånad när jag kom ut från gymet vid 20:00 och det fortfarande var ljust! 

Eftersom jag befinner mig på andra sidan jorden trodde jag inte att det skulle bli nåt midsommarfirande för min del iår. Så gissa om det kom som en glad överraskning när jag såg att YCN (Young Chamber Network) skulle anordna ett traditionellt firande med stång runt dansen i Yoyogiparken på midsommardagen!

Upplägget var enkelt, ta med dig egen "mat+dryck+gott humör och kom!" så skulle de fixa med stång samt pressenningar att sitta på.

De flesta som jag känner är upptagna på helgerna men jag har sagt det förut, att gå själv är inget som stoppar mig från att göra det jag vill! Dock visste jag att en kompis varit intresserad av att testa svensk mat och tyckt midsommarfirandet verkat intressant så jag sköt ett långskott å tänkte att jag kan väl åtminstone bjuda så får man se!

Jag hade redan veckan innan bestämt att jag skulle äta midsommarmat på midsommarhelgen och åkte därför till IKEA förra söndagen och köpte alla nödvändiga ingredienser för en lyckad svensk midsommarlunch! Wuhuu!



 Så  det var bara att gå upp på lördagsmorgonen å förbererda matlådorna till piknicken! Efterrätten var fixad redan sen kvällen innan. Men det var lite klurigt att komma på nåt som skulle vara enkelt att ta med och som hade en smak av Sverige. Dessutom är jordgubbsäsongen sedan länge över och det är totalt omöjligt att få tag på!. Så vad blev resultatet då?
Jo, Rulltårta med hjortronsylt! Simpelt men kanongott! Ännu godare blev det med en liten touch av kanel, som den kanel-knarkare jag ändå är....haha!

Lunchlåda ala midsommar!
Yoyogi-parken är gigantisk så det tog mig lite tid att hitta platsen folk höll till på men tur för mig var att de hade satt upp två svenska flaggor på träden. Jag kände inte en kotte på platsen men lyckades snart hitta lite folk att snacka med å det kändes nästan som vilket parkhäng som helst i Sverige, bara grillen som fattades!

En bladad skara männsikor!

Japaner, Svenskar, Amerikaner m.m
 När kl slog 14 blev det dans runt stången, första gånen på typ 15 år, men grymt skoj var det!
Vi hade till och med en live trio med gitarr och nyckelharpa! Det ni i svea! Sist jag hade livemusik
på midsommar var när jag var liten och firade på granskär, men annars hade det bara varit CD de senaste åren..

Resning av stången

Å självklart dans!

Dagen blev dessutom toppad med att kompisen jag bjöd in hann svänga förbi en snabbis å ta en öl och käka lite midsommarmat.

Med en smak av Sverige

Det blev till och med en liten krans iår!
Mitt i vårt firande kom det förbi en Japansk grupp människor som spelade trummor och utförde någon form av japanskt uppträdande. Nåt annorlunda och som gav denna midsommar en skön touch av kulturmix!

 
Summa sumarum, jag hade en kanonbra midsommar med god mat, trevligt sällskap och bra väder! Jag hoppas att även ni där hemma njöt av denna underbara helg trots kyla och blåst!






2 kommentarer:

  1. Härliga midsommarbilder Caroline. Du var jättesöt i kransen (klipp luggen!).
    Har du virkat glasunderläggen själv?
    Må gott! /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror jag hade lite bättre tur med vädret än hemma i svea! Måste tyvärr göra dig besviken vad det gäller luggen, håller på att spara ut så att jag kan klippa en frisyr som jag hittat och är intresserad av, plus om jag klipper luggen och fortfarande vill ha sned lugg måste jag klippa resten. Annars kommer det se konstigut ut serru! :p

      Nej, köpte dem, på 10kr butiken som ligger i närheten!
      Får erkänna att jag haft dåligt med tid till att virka på senaste tiden tyvärr! Sen går det i perioder och naturligt nog virkas det med vintertid!

      Jag hoppas din midsommar var kanon trots blåst!

      Radera