fredag 13 juni 2014

Nationaldag och midsommar på ambassaden

 Att bo på en ö kan ha sina fördelar, framförallt när man älskar fisk och inte är överförtjust i kött! Åker man till affären på kvällstid kan man ofta hitta fisk till nedsatt pris eftersom datumet snart går ut, precis som i Sverige, men här är det många varor som går ut samma dag som de gjordes och därför reas ut på kvällen.

Fyndade massor av fisk! Allt för strax under 100kr, lycka!
Regnperioden har kommit och det med dunderbesked! 4 dagar i sträck med regn utan det minsta stopp resulterade i bilolyckor och en del smärre tågförseningar. Tydligen kom det lika mycket regn på två dagar som det i normala fall kommer under en hel regnperiod.

Reeeeeeegn!!!
Fick lov att lägga lite pengar på att rusta cykeln för de kommande
blöta veckorna!

Med regn och värme är det dock inte bara fukt och väta som kommer utan växtligheten och djurlivet lever även upp som aldrig förr så nu har jag preppat lägenheten med kackerlacksfällor samt "insektsavfärdare".

En liten fin sak som sätts på utsidan av insektsnätet
som ska hindra insekter från att försöka ta sig in.

Två sköldpaddor som vaknat till liv i regnet i ån som ligger
precis utanför mitt hem



Jag är inte den som söker mig till utlänningar och letar efter mina likar i jakt på gemenskap utan försöker snarare undvika att umgås med annat än Japaner utanför jobbet. Den huvudsakliga anledningen är att jag vill använda mig av japanska i så stor mån som möjligt.


Men, midsommar är och kommer alltid vara för mig, tillsammans med julafton, en favorithögtid. Så blev väldigt glad när en inbjudan från ambassaden damp ner i inkorgen som sa att de skulle fira den svenska nationaldagen och midsommar med musi.k, dans och mat!

Planen var att gå tillsammans med en kompis som är lite intresserad av att framförallt smaka svensk mat men kunde tyvärr i slutändan inte gå. Det har dock aldrig hindrat mig förut att hitta på saker på egen hand så självklart gav jag mig av ändå!

De sålde lite typiska svenska saker, dyrt kan
kan jag lova!

Gravad lax och panerad sill

Den självklara kanelbullen!

Midsommarstången fanns där men pga regn
fick dansen utföras inomhus istället

En somrig drink med rabarberjuice, vodka, basilika
och jordgubbar

På kvällen åkte jag som jag vanligen gör på lördagskvällar till baren i Ikebukuro, råkade dock komma lite för tidigt så de hade inte öppnat än. Vilket var tur i sig för jag råkade springa in i en jättemysig country-festival i närheten av Ikebukuros station.

Hennes låt påminde mig om varför jag älskar
detta språk så mycket

Blött men lite mysigt att kura ihop sig under sitt paraply...

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder och skymtar ur ditt Japanliv. Du har väl stödhjul och vurpollon när du är ute och hojar din lilla tossa.
    Jag blir glad att du är så framåt och tuff och ser till att vara med på lite av varje. Det är bra med nya erfarenheter och upplevelser. Det får en att växa som person.
    Själv är jag ganska nöjd då mitt liv går sakta men säkert. Åldern vet du *S*
    Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker dela med mig lite så att ni där hemma i Sverige kan få vara med på min resa!

      stödhjul? haha nä, här finns knappt ens cykelbanor! Men man vänjer sig å flyter med trafiken rätt snart så det är ingen fara!

      Strosa på du! Den bästa takten är ens egna takt, oavsett snabb eller långsam! Håll dig pigg å frisk tills i jul när jag kommer hem! :)

      Radera