måndag 16 juni 2014

長男 - Den äldste sonen

Efter flera år av intresse för Japan och ett flertal resor hit, både kortare och längre, så har jag kommit att vänja mig vid mycket och tror jag hunnit vara med om åtminstone de flesta och vanligaste kulturshockarna.

Igår fick jag dock höra något helt nytt som jag totalt var helt omedveten om och fann det både intressant men på samma gång lite tragiskt.

Tydligen är det så att den äldste sonen i familjen (chou-nan) förväntas vara den som ska återvända till sitt barndomshem och ta han hand om sina föräldrar. Detta är definitivt inte något som är unikt för Japan! Det finns många länder med en kultur där man tar hand om sina föräldrar istället för att lämna allt till ålderdomshemmet.

Det som jag fann intressant och reagerade på var att många tjejer inte vill dejta den äldsta sonen av detta faktum, och det är tydligen ganska vanligt att det är en av de första frågorna som ställs på en dej. Om stackaren svarar att han är chou-nan kan det hände att hon rentav säger att detta inte kommer att gå för att sen resa sig och helt enkelt gå därifrån.

Ja, vad säger man?

2 kommentarer:

  1. Lite konstigt att det är den äldste sonen som ska ta det ansvaret. I många andra kulturen är det en dotter som får slita och släpa hemma och sedan bli för gammal för att någon skulle gifta sig med henne.
    Pojke eller flicka, man eller kvinna.....sorgligt är det. På ett sätt. På ett annat sätt är det ju fint att de gamla blir omhändertagna och får bo kvar hemma.
    Men det borde inte till tvång för att ta beslut om vem som ska ta hand om dem.
    Hmmm......knivigt det där du snäckan /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är fint med kulturer där man tar hand om sina gamla men jag håller med om att det är sorgligt att det ska påverka ens möjligheter att träffa någon att dela livet med!
      Saken är väl inte bara att de ska tas om hand om, sonen förväntas vad jag förstår att flytta tillbaka till sitt barndomshem för att ta hand om dem....

      Radera