lördag 4 april 2015

Hanami 2015

Då var det äntligen dags, tiden på året som alla japaner väntar på lika mycket som barnen väntar på att få öppna julklapparna på julafton!

Status rapport för blomningen!


Sakura, Körsbärsbloming.
Jag tänker inte gå in i detalj på vad detta innebär eftersom jag skrev om det förra året i inlägget Hanami. Det jag inte nämnde förra gången och som kan tilläggas är att Sakura symboliserar livet, underbart och vackert men ändå så flyktigt.

Årets Hanami var tillsammans med ett gäng från jobbetm dunbollen och dunbollens familj. En fin liten assemble folk! Totalt var vi ca 18st och det var jag och en kille från jobbet som skulle fixa med maten, börjar ärligt tro jag borde gå i min mors fotspår och öppna cateringfirma!

Av flera anledningar kom jag och dunbollen inte igång med matlagningen förrän kl 22 kvällen innan och vi höll på till 3 på natten för att slutligen fortsätta hela morgonen ända till sista sekund för att sedan ta tåget till Ageo Maruyama parken.




Grillmästaren!


Maten som jag och dunbollen förberett, både japanskt
och svenskt på menyn!
Trots mulet var alla nöjda och glada!
Hjälpa far sin och grilla kanske?

Sakura i Asakusa


  
Efter bara 1½ vecka faller de rosa bladen likt
snö
Sakuran är över för denna gång och jag ser
redan fram emot nästa gång!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder. Och jösses så mycket mat ni lyckats få till.
    Det är vackert med körsbärsträden i blomning. Men lite sorgligt att den tiden så fort är över.
    /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. sorgligt på samma gång som det gör det hela så speciellt! Och att det ska påminna oss om att saker inte varar för evigt och man får fånga den tid man har, men att saker ändå återkommer igen :)

      Radera