söndag 26 april 2015

29 varv runt solen

I vanliga fall fyller jag år den 26 April men då jag skulle spendera hela den dagen på en buss mot Osaka flyttade jag i år min dag till den 25 istället. 


Fina saker med körsbärsblom-mönster på från en kollega
Jag önskade mig naturgodis från mormor och hon gav mig
en rejäl dos! Härligt!
Som för de flesta andra människor blir även äldre med åren som går och även om jag i mångas ögon fortfarande anses ung så imponeras jag över hur mycket man ändå hinner med på 29 år. Det känns inte som att det var så längesedan jag lekte i sandlådan bakom huset med mina vänner men när jag börjar reflektera över allt som hänt där emellan så inser man att åren har gått, och i en rasan fart!

Även om det känns jobbigt att närma sig 30, mest pga allt jag vill göra men den biologiska klockan kunde inte bry sig mindre, så tycker jag fortfarande om att fira min födelsedag. Jag menar, smörgåstårta!


Jag blev minst sagt glatt överraskad när Nao skickade och sa till mig att han tänkt göra en smörgåstårta, speciellt då han aldrig vare sig ätit eller ens sett en, och frågade om jag kunde hjälpa till där han inte kände sig så säker.
 
Jag minns inte exakt när men någon gång diskuterade jag och Nao tårtor. Då kom vi in på den svenska smörgåstårtan och att jag sedan länge tillbaka föredrar denna framför en gräddtårta, samt att han vet att jag är laktosöverkänslig och det finns ingen laktosfri grädde i Japan. Att han sedan kom ihåg detta var imponerande! Och smarrigt!
(Obs! Jag skar enbart bort kanterna från brödet, resten gjorde Nao)

Pudding med smak av pumpa, jordgubb, choklad och
vaniljkräm men i riktiga äggskal

Efter en mumsig tårt-frukost gav vi oss ut för att fixa min födelsedagspresent, ett par nya joggingskor! Dock hade jag bett om att jag ville mäta mina fötter och springstil för att se till att jag hittar skor som är bra för mig, detta verkar dock inte vara så vanligt i Japan så vi gick bet och fick ge upp min födelsedagspresent för dagen för att ta det senare. Men det var mysigt att promenera i vilket fall som helst med alla fina blommor som poppat upp!




Dock visade det sig att det inte skulle vara slut där utan Nao hade bokat middag på en liten flodbåt som jag bara en vecka tidigare sagt att det vore skoj att åka någongång. En rekommendation, det var så gott och mysigt!

Den lilla flodbåten


Middagen bestod av Sashimi, krabba, risbollar, friterade
grönsaker osv.
 
Vi gjorde ett stopp vid Odaiba för att gå upp på taket
Tokyo Skytree

Som redan nämnt spenderades själva födelsedagen på en buss men väl framme i Osaka blev jag grattad av ingen mindre än självaste Dunbollen på vår favorit restaurang. Känner mig lycklig lottad med så fina människor som engagerar sig så i att göra min dag till en så fin dag!


Osaka specialitet: Kushi-katsu!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag han fixade till åt dig. Skorna kan du väl greja när du kommer hem till jul. Vi har ju fotlabb här i Sverige.
    Grattis så här i efterskott. Jag ligger efter med allt. Har inte vimsat runt på bloggar som jag brukar. Det har varit lite rörigt här.
    29 år är inte mycket med tanke på hur mycket du hunnit med. Att du kämpat dig fram till ett av målen. Var sak har sin tid och du kommer att hinna med precis allt som du föresätter dig. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hittade en affär till slut som mätte fötterna och allt så har köpt skor nu, eller snarare fått min födelsedagspresent! :)
      Jo, jag förstår att det finns att stå i! Egentligen gör det inte så mycket för jag knappt uppdaterat bloggen på senaste heller..inte hunnit med :/

      Radera