måndag 27 april 2015

Expecto Patronum

Äntligen kom den, semestern! Som jag har väntat!
Första ledigheten över huvudtaget efter jul var planerat i v18 då vi i vanlig ordning har golden week men i år var det inte en särskilt bra ledighet så det gick från onsdag till tisdag nästkommande vecka. Själv hade jag sparat fem dagar från föregående semesterperiod och valde att ta ledig två veckor i ett svep, och va det var värt!


Ledigheten började härligt med födelsedagsfirande den 25e som jag skrev om i tidigare inlägg "29 varv runt solen" för att sedan fortsätta med en resa ner till Osaka och Universal Studios temapark där Hogwarts väntade på oss. Jag tror jag och dunbollen pratat om att göra denna resa i månader och nu blev det äntligen av!

Uppspela och pirriga i magen klev vid upp på morgonen och gjorde oss i ordning för jag hade lyckats läsa runt på nätet och hittat att många köar redan timmar före öppningstid och att de till och med ibland öppnar tidigare än utsatt tid varpå folk sedan i fullt fart springer mot Harry Potter området. Om man inte har köpt en speciell biljett som kostar 300kr extra så är det inte garanterat att man kommer in då antalet besökare per dag är begränsat.


Efter att vi köpt våra inträdesbiljetter och medan vi stod och väntade i kön på att de skulle öppna tryckte vi lite snabbt i oss en varsin risboll och en is-kaffe varpå de plötsligt öppnar grindarna ca 20min tidigt och vi tvingas att springa i full fart med frukosten i halsen!
Dock var vi smarta nog att åka en vardag och vi begav oss raka vägen mot Harry Potter området så vi kunde komma in utan vare sig special biljett eller kö-biljett. Hurra!

Medan man vandrar upp för stigen genom skogen spelas temat från filmen och känslan när man kommer fram till porten mot Hogsmeade och Howarts Expressen. Det var så coolt!



När man kommer in på ett ställe som detta och som man längtat efter att få utforska vill man sprida ut sig å gå överallt på en och samma gång, vilket självklart är omöjligt! Så vi traskade lite förvirrat och funderade på vart vi skulle börja och rätt som det var stod vi i kö till en åkattraktion vi inte hade den blekaste aning om, men det var enda sättet att få komma in i Hogwarts!


Slottet levde mer än väl upp till förväntningarna då precis som i filmerna både rörde sig och talade tavlorna till oss!

Attraktionen var en form av berg och dalbana där omgivningen var en mix av 3D simulering och uppbyggda kulisser, inget för den som ogillar karuseller!Det var nog lika bra att vi inte visste så mycket i förväg!


Efter åktturen kom vi in till en jättestor souvenir-shop, rena drömmen för ett fan vill jag lova!
Det fanns allt från kakor, kalsonger, halsdukar, nyckelringar, halsband, tröjor osv!

Vart skulle jag bli placerad må tro?
Slytherin?
Som sagt så är vare sig jag eller dunbollen så intresserade av attraktioner, där den mesta kötiden är, så efter besöket i Hogwarts kunde vi lung strosa omkring i Hogsmeade i vår egen takt och bara njuta av den magiska snön som låg på taken trots 26-27 graders värme.











Byn myllrade av folk i alla dessa åldrar och några även klädde i Hogwarts Robes och sjalar från deras favorit dorm. Det var även "gatu föreställningar" med grodkören och studenter från Durmstrang och Beauxbatons. Det var riktigt snyggt och mäktigt. De hade lyckats fånga attityden från filmen otroligt bra!  Jag undrar om J.K Rowling är med när personalen till parkerna castas?




Klockan var nog bara elva men vi var båda hungriga för lunch och vandrade mot "Three Broomsticks". Och äntligen var det dags, och som jag hade väntat! Butter-beer! Äntligen skulle jag smaka den till namnet så motbjudande drycken! Den var godare än väntat men otroligt söt så efter halva hade vi båda fått nog, men vi fick en fin mugg att behålla!
Menyn i sig var väl egentligen lite tråkigt, det var traditionell engelsk pubmat som fish'n'chips, shepards pie etc. Vilket egentligen kanske inte är så konstigt eftersom filmerna utspelar sig i England, men ändå, nåt mer spännande hade jag nog väntat mig...



T vä: Vanlig Butter Beer
T Hö: Frozen Butter Beer




Det var inte lätt att dricka så man fick mustasch!

Dunbollen var överlycklig över sin
Fish&Chips men jag tror att hon har ett
seriöst ketchup-beroende....
Efter en halv dag i hogsmead och en hel dag i Universal studio parken var vi trötta men behöll humöret på topp! Sist men inte minst för den avslutade paraden väntade provsmakning av Bertie Boots Every Flavour Beans. För att göra det hela lite mer spännande valde vi att inte titta på fusklappen med alla smakerna utan testade oss fram. Det var minst sagt...vidrigt! Haha! Jag hade aldrig för mitt liv trott att paketet verkligen skulle innehålla smaker som spya, öronvax, tvål, mask, ruttet ägg osv. Slemmigt men mättande!


mums!
Väl tillbaka på hotellet la vi oss och tittade på Harry Potter - Prisoner of Azkaban och frossade i den chokladgroda som jag också hade införskaffat mig. Jag blev minst sagt överraskad över hur gigantisk den var!


Som sagt, en helt fantastisk dag som jag kommer behålla kärt i minnet och tänka tillbaka på de stunder som känns jobbiga eller bara rent av tråkiga!


2 kommentarer:

  1. Jösses vilken spännande dag. Jag höll på att skita på mig när jag tittade på filmen från bergochdalbanan. Hujedamej jag har nog skrikit ihjäl mig.
    Men vilka fantastiska miljöer och så fint ordnat med allt.
    Själv har jag aldrig varken läst HP eller sett någon film om HP. Men lite glimtar har man ju fått här och där.
    Så himla härligt att ni kunde uppleva det här tillsammans. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. tro mig, det var bäst för oss att inte veta vad vi gav oss in på! Å skrek som grisar gjorde vi :p
      men ja, dagen var så otroligt fantastisk och vi hade både sett fram emot den så länge och att det då blev så bra vara bara total lycka!
      Men det är väl det man ska göra i livet, samla på sig massor av goda minnen att berika sin tillvaro med! Ger nog mer i slutändan än all världens guld :)

      Radera