lördag 21 februari 2015

Som Bambi på hal is

Klockan ställd på 03:00, avfärd 04:30! 

Att åka till fjällen har varit något jag har gjort varje år, med undantag för mina år som högskolestudent, sedan jag var 5 år. Och trots att jag ännu inte är så många till åren kommen så hade inte snowboarden kommit på den tiden så jag började med att stå på ett par skidor.



Det var inte helt lätt att lära sig och jag har Fjätervålens skidskola och min envisa mor & far att tacka för att jag lärde mig slalom! Men så blev jag tonåring och snowboarden var det som gällde. Självklart ville även jag testa och jag blev frälst efter en vecka med ömmande bak och ett antal blåmärken!

Så fram tills helgen hade jag inte stått på ett slalomskidor sedan jag var 13. Jag måste erkänna att jag var lite nervös, skulle mina ben komma ihåg hur man gjorde?



N valde också att hyra skidor för en dag och även om han också huvudsakligen åker snowboard så var det inte riktigt lika längesedan han sist gled på ett par skidor. På 15år hinner dessutom utrustningens utveckling att gå framåt en del och på min tid fanns inte "timglasskidan" som är den skida man kör med idag. Den ska vara enklare att svänga med säger alla men jag måste säga att jag tycker den var fladdrig när man kom upp i lite fart...

När jag sist åkte skidor hade jag hunnit bli ganska duktig på att hålla ihop benen och åka "snyggt" så det var väldigt frustrerande att inte riktigt få till det, men jag försökte och jag åkte åtminstone inte i strut!



Det var grymt skoj och även om jag inte kommer byta till att från att huvudsakligen åka snowboard till skidor så var det definitivt inte sista gången! Ett annat stort plus var att att få veta att solen faktiskt kan skina även i de japanska fjällen!





1 kommentar:

  1. Tur man får läsa i efterhand om dina bravader så man inte hann oroa sig innan menar jag. Jag fattar inte hur du vågar kasta dig ut i backarna. Jag skulle skita på mig om jag ens skulle vara tvungen att stå där uppe och bara titta ner.
    Herregud jänta kan du inte ägna dig åt liiiiite mer ofarliga sporter. Schack t ex. Det värsta som kan hända där är väl att du kan ramla av stolen.
    Men jag beundrar dig och tycker att du är modig. /B

    SvaraRadera