söndag 15 februari 2015

Mitt i snöyran!

Min tredje tur till de japanska fjällen och även tredje gången som vädret inte visade sig från sin bästa sida, jag börjar ärligt ifrågasätta om solen ens överhuvudtaget existerar i fjällen här?
Men som det sägs, det finns inget dåligt väder utan bara dåliga kläder! Så det var bara att ta på sig ordentligt och glida ner!


Och det var ärligt talat otroligt skoj med 40cm ny pudersnö att leka i, jag blev som barn på nytt!
Stället vi åkte till heter Jouetsukokusai Ski-resort och är en stor anläggning med massor av nerfarter och ska jag vara helt ärlig var jag lite snurrig över vilken lift man skulle ta ibland, och snöyran gjorde inte saken lättare!

Karta över skidanläggningen. Färgerna för svårighetesgraderna
är dock inte samma som i Sverige
Trots halvdan utsikt så var bergstopparna i fjärran fina

Eftersom Jouetsukokusai Ski-risort ligger i Niigata Prefekturen och det tar runt 4 timmar med bil valde vi att köra en hel helg med övernattning och två dagar åkning.

Sista svängen!

Efter en hel dag i blåsväder i backen satt det otroligt bra med
middag och ett varmt bad. Och självklart blev det Hegi-soba
som är en specialitet i Niigata.

Vi stannade på ett mysigt litet pensionat
På lördagskvällen öste snön ner och för första gången i mitt liv upplevde jag ett rejält åskväder mitt i vintern! På söndagsmorgonen hade åskan lugnat ner sig men snön fortsätte att ösa ner och det vara bara att starta dagen med att bokstavligen gräva fram bilen!

Dessa snövallar är inte all leka med!

,
Var är bilen?

Ibland stöter man på saker som man inte riktigt förstår sig på trots att man verkligen försöker. En sådan grej var att man väljer att ha vatten rinnandes längs vägarna för att snön inte ska lägga sig och bli is, men istället är det plaskigt överallt!



Sista dagen vid lunch fick vi ca 1 timma med fint väder och sol innan det slog om och började hagla, men man ska vara nöjd med det lilla man får. Eller hur!




Även om vi är två personer som i allmänhet rör på oss och är igång mycket på fritiden så känns det i benen efter två dagar i backen, sista bilden talar nog lite för sig själv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar