lördag 9 maj 2015

Födelsedag, krabbfiske och grillning!

12 timmar på bussen upp mot Tokyo från Kochi och komma fram på morgonen den 5 Maj. Å detta var inte vilken dag som helst! 5 Maj är barnens dag och även Dunbollens födelsedag! Snäll (eller dum?) som jag är hade jag lovat att göra två tårtor dagen till ära så det var bara att ställa sig i köket när vi kom hem.


Födelsedagsbarnet får normalt bestämma hur dagen ska firas och så var det även denna gång vilket resulterade i ett besök på karaoken, inte mig emot!







Trots att jag bott i Japan tidigare, och inte bara en gång, så har jag aldrig varit till havet. Så gissa om jag såg fram emot vår planerade utflykt!



För att mysa till det lite extra bestämde vi oss för att passa på att grilla och dessutom fiska krabbor. Till grillningen gjorde jag egna laxburgare med en örtdressing, smakade mumsfilibaba!




Fisket av krabborna gick desto sämre än grillningen, i alla fall om man ser till antalet fångade krabbor, vi lyckades nämligen inte fånga en enda! Jag och Dunbollen var lika nöjda och glada bara över att ha försökt och på köpet lyckats mata en massa hungriga små krabbor!

Kai hittade sig en fin plats



En hungrig liten krabba som smaskar på torkad
bläckfisk




Vi höll i alla fall humöret uppe trots vår misslyckade krabbfångst. Dessutom lyckades vi fånga något vi inte alls var på jakt efter, sjöborrar! Det ser ut som en växtlighet från havet men det är nåt form av litet djur som rör sig och vandrar runt, lite häftigt!


Harry potter världen i Osaka, natursköna Kochi och utflykt till havet med grillning. Det är stunder som dessa som får ett att älska livet och vilja ha mer, som ger en energi att traggla igenom de mindre roliga vardagarna på kontoret. Det blev i alla fall en helt fantastisk golden week tillsammans med de som betyder massor!

2 kommentarer:

  1. Era picnicar är rent lyxiga. Snyggt uppdukat och allt. Så där ser det minsann aldrig ut när jag gästar naturen.
    Det är kul att fiska krabbor. Det gjorde vi på västkusten när jag var barn. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag kommer till svea igen på sommaren så kanske vi ska köra piknick nästa gång då? Vore mysigt!
      Då kanske du kan ge mig tips på hur man fångar dem för vi lyckades bara mata dem :p

      Radera