söndag 17 maj 2015

Friluftsliv med ett stänk av rosa

Livet rullar på och det är full fart hela tiden känns det som och de få trogna människor som läser min blogg har säkert också märkt att det är nåt på G nästan hela tiden! Självklart var även denna helg fullspäckad med planer så vi började med att riva av en Thai-festival på lördagen.

Det ligger en stor och mysig park bredvik Harajuku station som heter Yoyogi-parken och där anordnas det varje helg under sommaren olika evenemang bl.a 2-dagars festivaler med teman från världens olika hörn, denna lördag var det dags för Thailand! Det innebär att event-området i parken fulls av matstånd som säljer Thai-mat och uppträdanden med inspiration från Thailand. Maten är lite för kryddstark för min smak egentligen men annars otroligt trevligt evenmang! Har tidigare även besökt Vietnam, Okinawa m.m

Men man kan väl inte bara äta sig igenom en helg så på söndagen blev det utflykt! Varje år ordnas det blomster-festivaler runt om i landet och folk flockas verkligen för att njuta av de vackra arrangemangen. Vi valde att åka till en festival som låg precis vid foten till Fuji där Shiba-sakura för tillfället blommade för fullt.



Japaner älskar verkligen sina blomster-festivaler och det kan man förstå, det är ofta välplanerat och fint arrangerat samt att många av blomstersorterna blommor bara från ett par dagar till ett par veckor så tiden för att avnjuta dem är kort, precis som med de japanska körsbärsblommorna.

Stora Fuji och lilla Fuji
Cypripedium japonicum, mystik blomsort
om ni frågar mig!

Favorit i repris, bakad sötpotatis!

Med magarna fulla av smaskig sötpotatis bar det sedan av mot nästa äventyr, kanot!
Jag har inte paddlat sedan jag var ca 10 år och paddlade tillsammans med morfar vid hans sommarstuga men jag älskar att vara ute på vattnet så gissa om jag var sprallig!



Förtom att vädret var kanon så fick jag då äntligen se Fuji! Jag har åkt i närheten av berget flera gånger men det har alltid varit så pass molning att jag inte ens skymtat berget! Jag började nästan tvivla på att det faktiskt existerade, men där stod det då äntligen! Med sin perfekt kon-formade topp, ståtligt och skön!

när vi gick för att byta om på kanotcentret hittade vi en liten kompis, inte så liten om jag ska vara helt uppriktigt då...


2 timmars bilkö på vägen hem så passade på att titta på
Alice i underlandet, perfekt med padda!

2 kommentarer:

  1. Men så vackert med alla blommor. Fuiji är magiskt på något sätt. Det måste ha varit fantastiskt att paddla i den vackra miljön.
    Du gör så mycket spännande saker hela tiden. Och jag är tacksam för att jag får dela en del av dina vardagar. Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fuji är definitivt magiskt! Och alla dyrkar berget för dess skönhet, nästan likt en gud. Lite fascinerande faktiskt...
      Jag hade gärna bjudit med på i verkligheten också emellanåt om det hade varit möjligt, men kul att höra att du gläds av det lilla som går att ge här!

      Radera