lördag 14 november 2015

Från glasblåsare till krukmakare

Att prova på nya saker är spännande och på samma gång lite små läskigt, åtmistone har det alltid varit så för mig. För några veckor sen provade vi att blåsa glas, denna går var det dags att kladda lite! Vi provade på att dreja samt färga de verk som vi vi valde att bränna.

Dreja ser så lätt ut när man tittar men det är raka motsatsen! Det är svårt och leran är mycket fastare och omedgörlig än vad men i själva verket tror. Jag hade verkligen svårt att öka höjden på min lerklump efter att jag öppnat upp ett hål, det blev väldigt snett och ojämnt varje gång. Som tur var fanns det ju experter på plats som kunde hjälpa mig på banan varje gång jag hamnade ut kurs.

Nao gjorde två risskålar

Jag valde att göra en godisskål och två tekoppar

Bilderna ovan är efter första bränningen och efter att vi har färgat våra verk. Kan avslöja att de färger som är på bilden är inte ens i närheten av de färger som vi har valt, men de framträder först efter andra bränningen. Med andra ord är det ingen av oss som vet resultatet. Spännande!

Mellan varje gång tog det ca 3 veckor så det var lite som att gå och vänta på julafton!
Men sen kom de i alla fall, de färdiga skålarna och kopparna!

Naos skål nr1
Naos skål nr2



Min skål och mina koppar


1 kommentar:

  1. Kanonfina! Det är kul att dreja. Jag drejade mycket när Sara var liten och vi spenderade mycket tid i allaktivitetshuset.
    Du kanske ska satsa på keramiken och göra dig en förmögenhet på risskålar och muggar./B

    SvaraRadera