lördag 4 oktober 2014

På äventyr i Yokohama

Yokohama är Japans näst största stad med 3.7 miljoner invånare och den känns inte alls lika befolkad och stressad som Tokyo. Kanske är det för att staden ligger intill havet som gör att den känns mer jordnära? Kanske är det lite som Stockholm vs Göteborg?

Yokohama var en de hamnar som öppnades upp för utlänningar kort efter att Japans isolation from omvärlden kom till ett avslut (1633-1853) och blev snabbt en bas för handel med utlandet. Det var i Yokohama, tack vare de många immigranter från diverse länder,  som den första japanska nyhetstidningen på Engelska publicerades 1861 och 1865producerades även Japans första glass och öl i staden.

Det var många Kineser som immigrerade till Yokohama och det är också därför som staden idag är värd för en av Japans större och populära China-towns. Jag blev i alla fall inbjuden av en kompis att joina henne och hennes kompisar på en heldag att avnjuta det som Yokohama har att erbjuda!


Oavsett var i världen så påminner alla China-towns om varandra så det fanns inte så mycket överdrivet nytt att se jämfört med när jag besökte China-town i London och Nagasaki. Dock så erbjuder de en delikatess som jag fullkomligen älskar, (Age)Goma-dango, och det är tur jag inte bor nära en China-town för då skulle jag gå och bli tjock!Det är alltså Friterat klibbigt ris med söt bönpasta på insidan och sesamfrön på utsidan.

(Age) Goma-dango
Bildkälla
Den kinamat som vi är vana vid i Sverige är anpassad för att passa oss Svenskar  och den skiljer sig en hel del från kinesisk husmanskost har jag lärt mig via en vän, vars mor är från Taiwan, när jag varit besök på dem och fått äta underbar god hemmalagad mat!

Samma sak skulle jag vilja påstå delvis händer här i Japan även om jag fått en uppfattning om att maten åtminstone är närmare "riktig" kinamat.

En sak jag inte hittat i Svea i kina-menyn är haj!
Dock ruskigt dyrt...
Vi beställde "Ät hur mycket du vill buffé" och detta var vad som
erbjöds....

or NOT! (ᗒᗊᗕ)
Hajsoppa, den var väl...okej?
Foto: Yuki Shiotsuka
Vi beställde nåt konstigt ägg i gele...
Foto: Yuki Shiotsuka
    

jag är inte kräsen med mat men det var ingen höjdare!

Dock var det inte China-Town som var höjdpunkten på agendan för Yokohama utan snarare det som kom efter, ett kafé! Hej hopp säger ni, Kafe finns det väl tusen av? Och det har ni fullkomligt rätt i, framförallt i Fika-älskande Svea så har vi kaféer så det räcker och blir över!

Detta var dock inget vanligt kafe utan ett...

Treehouse kafé! (Huset uppe i trädet till vänster)



Jämfört med ett vanligt kafé var menyn liten men inte sämre för de. De fokuserade på bagels och hade sju olika sorter, på lördagsförmiddagar om man är snabb erbjuds även toast! För kafét är populärt och man får räkna med att köa, då det endast finns 10 sittplatser, i en timma minst för att komma in och säkert längre vid fint väder! (För dig som är intresserad finns mer info här)

Den som väntar på nåt gott!
Foto: Yuki Shiotsuka


Det fanns ett loft med 2-3 sittplatser

Uppe på loftet!

Foto: Yuki Shiotsuka



Da "Counter"

Yuki testade också loftet!
Inredningen var väldigt simpel och mysig!

Lite lek och bus i träkojan!






En otroligt charmig lampskärm!

Foto: Yuki Shiotsuka



Definitivt ett mysigt ställa att sitta och njuta av naturens lugn
med en good banan-smoothie

Finns det ett bättre sätt att avsluta en dag full av spännande upptåg med ett glas kinesisk te och goda vänners sällskap?

Fick en ny vän, Fukochi-chan!

Hans skräddare måste ha fel på måttbandet! (ᗒᗨᗕ)

2 kommentarer:

  1. Tänk så mycket kul du får vara med om. Den där sesamrullade bullen har ju jag ätit också.
    För mig som är höjdrädd så är trädcaféet en liten mardröm. Jag skulle sk*ta på mig om jag skulle behöva dricka te dinglandes i ett träd *S*.
    Men det såg mysigt ut i alla fall och så roligt med annorlunda saker.
    Kram till dig från mig /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sesambullen du fick var dock inte friterad så denna är snäpper mumsigare ändå! I alla fall om den äts direkt när den är lagad och fortfarande är varm!

      jag är också höjdrädd men inte på den låga höjden som cafét låg på så det var bara fantastiskt mysigt!

      Radera