måndag 5 maj 2014

Pojkarnas/Barnens dag

I ett tidigare inlägg skrev jag och berättade om Hina Matsuri (flickornas dag) och pojkarnas motsvarighet finns givetvis också och infaller den 5 Maj. Dagen är idag känd och benämnd som "barnens dag" men har tidigare kallats för pojkarnas dag (Tango no Sekku).

På flickornas dag dekorerar man med Hina-dockor som företsellar kejsarparet och hovet, på pojkarnas dag tar man fram en Kintarō docka som bär den tradiotionella japanska stridshjälmen Kabuto. Man hissar dessutom en "vimpel" i form av en Karp. Dessa tre är alla symboler för en stark och frisk pojke och enligt kinesisk sägen sägs det att karpar som simmar motströms blir till drakar.

Warrior dolls

Warrior Doll

Fanns till och med som Darth Vader!
Koinobori
(Bildkälla)
Då det inte längre bara är pojkarnas dag utan idag firas som barnens dag hålls det alla möjliga aktiviteter för barnen denna dag, speciellt då det dessutom är en del av Golden Week.


Chimaki
(Bildkälla)

 

Jag har som de flesta vet inga barn och påverkas därför inte riktigt av denna dag och dess festiviteter, men vem vet, någon dag kanske jag också firar för starka friska barn med en bra uppväxt.

Dock hade jag fortfarande celebert besök av dunbollen som av en händelse råkar ha födelsedag denna dag så nog blev det firande i alla fall! Då ingen av oss gillar tårta, speciellt inte gräddtårta, så valde jag att istället göra en allas favorit: Layer Cheesecake!

Upp tidigt å baka och förbereda frukost! Tur nog för mig var hon på konsert hela kvällen innan så jag hade redan i lugn och ro kunnat förbereda presenterna åtminstone.
Men åter till bakningen av cheesecake! En layer cheesecake bakas inte i ugnen och är enligt mig den godaste cheesecaken.

Det var dock första gången jag gav mig på att göra denna och då jag istället använder agar-agar istället för gelatin och inte visste de rätta proportionerna så blev den första lite väl gummig. "Den här kan jag väl ändå inte bjuda på när någon fyller år?" tänkte jag å begav mig snabbt som tusan av till affären för å skaffa ingredienserna till en ny!

Någon som kan se vilken som fick lite för mycket Agar-Agar?

Den andra blev mycket bättre men tyärr fick den inte stå de 5 timmar i kylen som den borde så den var fortfarande lite "mjuk", men gud så god!

Cheesecake på futonen!!


 
På kvällen skulle vi ut och äta med några Japaner som Kai känner, och tanken var från början att vi skulle vara 4 st (Jag&Kai + 2 till) men helt utan vår vetskap hade 4 blivit till 9. Vi var båda lite nervösa och spända med så många nya människor men alla var trevkliga och kvällen var riktigt lyckad!

Jag tror dunbollen var nöjd med sin födelsedagi alla fall!

4 kommentarer:

  1. Så fint du fixar och donar till dunis. Att du är helt suverän på att baka och laga mat är ju verkligen en tillgång för oss som är dina vänner. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är klart man måste fixa lite! riktiga vänner har man få och de ska man vara rädd om! Därför jag med jämna mellanru,måste skicka gottis å försäkra mig om att du inte tynar bort där hemma ;)

      Radera
    2. Då kan jag meddela unga fröken att jag smaskar för fullt. Den snälle brevbäraren tog med sig paketet och ringde på dörren här. Jiiiiihaaaa.
      Så jag har en orgie i smask. Duken var så himla fin. Kattor förstås. Min favvo. Jag har en jädra tur som har sådana snälla och fina vänner som jag har. /B

      Radera
    3. Jag blir bara glad att du blir glad!
      Smaska inte så att du får ont i plåtmagen!

      Radera