söndag 23 februari 2014

Mat, mat och ännu mera mat....och lite annat!

Imorse gav jag mig äntligen ut på en lugn cykeltur innan jag begav mig av mot Tokyo för att träffa folk. Som jag tidigare sagt, och som ni som själva bott utomlands troligen upplevt, är att man efter ett tag blir hemmablind för de saker som kan ses som lite annorlunda.Jag har ingen bild på det men här så är det en helt vanlig syn att se 2-3 gastuber sitta helt öppet på utsidan av huset. Med tanke på all skadegörelse i Sverige skulle det aldrig fungera, men här får de vara ifred i alla fall...

Byte av gastuber till bostäderna
På min cykeltur idag upptäckte jag nåt i min omgivning som även jag inte är van vid, en megastor militärbas! Bara 6-7min på cykel från mitt hem! Obehagligt värre...
Visst har vi militär i Sverige men för det första har jag aldrig bott nära någon bas och definitivt inte av denna storlek! Och även om det står skrivet i Japans grundlag att de enbart får ha försvarande armér och inte några attackstyrkor, så är en militärbas alltid ett strategiskt mål att attackera för andra länder, som Nord Korea t.ex. 

Den var oändligt lång med massor av militärfordon
I japan finns det alltid massa spännande varianter av bröd med diverse fyllningar, tror jag nämt detta innan. En av mina favoriter är det ångkokta brödet med fyllning som säljs i convience-affärerna och som kallas för "man". Vet inte varför men kedjan Family Mart kör alltid en massa spännande variationer på denna och idag passade jag på att äta en med söt bönpasta innan våren kommer och de slutar säljas. Söt bönpasta tillhör dock standardutbudet, men det som var speciellt med denna anman var snarare designen: 

En Miku anman

Även dessa har jag hunnit med att komma över sen jag kom hit:

Kin-nikuman


Gachapin-nikuman

Jag är nu inne på min 4:e månad i Japan som arbetande heltidsanställd och jag har ännu inte vant mig vid att inte ha någon som helst tid över för ärenden eller nöjen i veckorna utan måste samla ihop allt till de två underbara lediga dagarna på helgen. Detta gör att helgen känns väldigt kort måste jag säga!

Träningen är självvald och dessutom något som jag ser som ett nöje i och för sig! Men de dagar jag inte tränar kommer jag ändå inte ifrån jobbet före 18, vilket är relativit tidigt jämfört med många av mina kollegor! Detta gör det som sagt svårt att direkt hinna med något eftersom man ska hinna laga mat, äta och ta kväll innan det är dags att sova så att man orkar med nästa arbetsdag!


Tiden med vackra kvinnliga händer,
som om jag någonsin haft sådana, är nu
definitivt över. Valkar, blåsor och
förhårdnader here I come!

Har skaffat mig ett helvitt set med en vit Keikogi och vita hakama med
mitt namn broderat i lila


Visst skulle jag kunna göra det väldigt enkelt för mig och leva på de färda matlådorna som lagas i mataffären (de har eget kök i varje mataffär som lagar matlådor med bra kvalite), men ett av mina största intressen är att laga mat! På senaste tiden har jag i alla fall lyckats börja laga mat igen, ändrade om min 5:2 till att bara äta på kvällen vilket förenklar valet av middag så pass mycket att jag kan laga sådant som jag vanligtvis äter. På så vis räcker det om jag lagar mat 3ggr/vecka å då räcker tiden till lite bättre!

De som känner mig vet hur mycket jag brinner för att stå i köket och testa olika recept. Jag kan dessutom sitta och ägna timmar på internet för att leta efter nya saker som jag vill provlaga. Det vore nåt för min kära vän B...eller inte, haha!

Här kommer provsmak av vad som bjuds hemma hos mig, dock dåligt med västerländska alternativ!

Grillad aubergine med Bonitoflingor, soja, tomater och ost

Lättsaltad ugnsgrillad lax med en vinegrättsallad

Nabe-udon med bl.a Shitake och Daikon

Ankake-Tofu

Alla hjärtans dag Tamagoyaki
(japansk omelett)

Fräst Kabocha-pumpa med renkon (lotusrot) och sesamfrön

Choko-udon
Ett något udda recept men godare än vad det låter.
Givetvis en efterrätt och inte varmrätt!

Nabe med curry och sojamjölksbas
(Nabe är gryta)

Miso med gurka
Kan väl inte kallas matlagningen men gud så gott!

 Grillad tomat med Ooba (beefsteak plan) och ost

Soppa på katsuo-dashi med wakame, morot, tofu och sesamfrön

Ugnsbakade potatiskroketter

En typisk middag hemma hos mig!

Miso-bröd
Gudomligt gott att rosta med ost!

Onigiri, perfekt Mellanmål före träningen!

Okonomiyaki-knäcke
(Ett orginal skapat av mig själv, grymt gott faktiskt!)

Miso-oden från Nagoya

Hoshi-imo (torkad potatis snacks) doppad i choklad

Varma mackor på gasspis! Tack Kristina, bästa presenten någonsin!
Matlagning är förstås inte min enda hobby! Detta är lite tantvarning kanske men jag gillar att virka också! I julas fick jag en jättefin Totoro-filt från en kollega, hon gör alltid en massa snälla saker, så jag ville ge något tillbaka. Hon råkar älskar en tecknad figur som hetar Nyanko-sensei så jag greppade min virknål och körde igång!

Resultatet!

Inte ofta som jag skryter men denna gång är jag nöjd med mig själv så måste åtminstone nämna att jag för en månad sen tog ett TOIC test. För att verkligen testa min nuvarande nivå så valde jag givetvis att inte studera inför provet! Resulstatet blev 970 av 990, ibland rår man inte för att man är grym, haha!

Helt okej, eller vad säger ni? haha

Är det nåt jag inte är grym på så är det att komma iordning i lägenheten. Men nu har i alla fall min soffa kommit så nu kan jag bestämma hur jag vill ha det, sen är det bara att köpa de nödvändiga möblerna som saknas allt eftersom! Ska nog lyckas få ihop ett hem till slut, är trött på att leva med "temporära" lösningar...

Men vad ska man göra när tiden inte räcker till? Ska försöka göra en task force insats innan min Far och Kristina kommer i alla fall! Vore pinsamt annars...

Här i Japan nalkas våren. Jag skulle nog vilja säga att det är min favoritårstid med massor av snack med Sakura (körsbärsblomma) smak, Hanami, behaglig temperatur + luftfuktighet, söta små bebisar i djurparkerna osv. På tal om djurpark så följde jag med min Senpai från Frankrike, som är här i 4 veckor och lär upp oss, till Ueno Zoo, och äntligen fick jag se en panda med egna ögon!




"Maaaaaaaaaaat!!"


Vi promenerade lite i Ueno-park innan det var dags för mig att bege
mig till Urue i Ikeubkuro och av någon konstig anledning så av alla träd
var det enbart ett enda som hade börjat blomma. Man kan undra varför?

Men förutom det ovan nämnda så med våren kommer, precis som i Sverige, examen för alla studenter! Blir lite rörd och glad här där jag sitter på starbucks. I en affär intill mig provar de unga tjejerna ut kimonos till sin avslutningsceremoni från universitetet. Nu börjar livet för dem som vuxna i samhället! Önskar att vi hade mer av en ceremoni i Sverige. Visst vi har studenten men man är egentligen inte klar förrän man tagit sin examen och då har vi ingenting, man går bara ut genom dörren och får ett papper hem på posten några veckor senare...


Tittar vid pelaren så står en tjej och provar ut sin examens-kimono

3 kommentarer:

  1. Så mycket smarrigt bröd. Det är annat än Skogaholmslimpa och Lingonlimpa.
    All maten utom den med de "feta maskarna" så smaskens ut. Jo det vore något för mig va att ägna timmar åt att leta recept. Hujedamej.
    Kanon att du gjorde så bra ifrån dig på testet. Jag hade inte räknat med något annat faktiskt. Du är toppenduktig!
    Träna på du med dina svärd (eller vad det är) så blir du snart en sensei. Det räknar jag också med *S*.

    Förresten. Hur fasen kommer det sig att det här inlägget är daterat 23 januari men jag kunde läsa det först idag? Va? Va? Va? Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tyvärr innehåller de flesta kött. Men den med söt bönpasta tror jag du skulle älska! Får baka till dig nästa gång jag befinner mig på svensk mark!

      Tack! För att vara ett erkänt engelska prov som många ggr begärs av arbetsgivare utomlands var det löjligt enkelt! Tror de flesta i Sverige skulle ligga väldigt nära full poäng!
      Och yes, kämpar på med mitt bambusvärd! Kommer antagligen få börja använda utrustning lagom tills den varma sommaren kommer, haha! Då blir det varmt!

      Inlägget är daterat den 23 Feb? Å att du inte kunnat läsa det innan är för att jag har legat lite efter i mina inlägg. Finns de som har ett liv utanför datorn :p

      Radera
  2. Vadå ett liv utanför datorn. Ta dig i dalen......*FNYSER*

    SvaraRadera