onsdag 5 februari 2014

Ända in i benmärgen

Det är inte mycket och det händer kanske 1-2ggr/år, självklart skiljer det beroende på vart man befinner sig, men det snöar faktiskt även här i Japan. Så, i Tisdags fick vi vinterns första snö, det efter att vi dagen innan haft en vårdag med +18 grader, snacka om teaser!

Jag ser det snöar!


Då det snöar så lite och så sällan har de flesta inte vinterdäck, det finns nämligen ingen lag som säger att man måste ha vinterdäck under en viss tidsperiod utan ska man åka till områden med vinterklimat får man byta eller sätta på kedjor då helt enkelt.

Detta gör att ett snöfall som i Svenska ögon mått sett är liten ställer till det lite mer här. Så effekterna i Tisdags, trots att det inte kom mer än någon centimeter, var att min kendo träning blev inställd och vi fick ett mejl från Avdelningscheferna som bad alla att åka hem så snart som möjligt så att man kunde vara säkert på att komma hem.

När temperaturen går från 18 ena dagen till -3 nästa dag gäller det att vara försiktig så att man inte blir förkyld! Influensan härjar för fullt och det är många som snorar bakom sina masker på kontoret!

Svårt att tro att det var +18 dagen innan...

Och igår kväll var den absolut kallaste natten hittills och igår var det ärligt talat fruktansvärt! Tidigare har rummet varit kallt men så fort jag har krypit in i min futon har det varit okej, men igår räckte inte ens det! Kylan satt ända in i benmärgen!

Fick ta en extra filt som lager och sov med min tjocktröja. Självklart har jag ett värmeelement, ett sådant som i stil med de vi ofta har ute på våra altaner i Sverige, men att ha det stå på en hel natt skulle inte vara billigt och dessutom ökar risken för förkylning. Men med alla lager blev det varmt och gosigt efter att jag i sedavanlig ordning dragit täcket hela hela vägen över huvudet!

Gissa om jag blev glad, efter att ha cyklat hem i snövädret i Tisdags med genomvåta kallar fötter, när öppnade postfacket och fick se ett care-package från Sverige. Det var min fina tokfjolla till kollega från Volvo CE som skickat lite saker jag bett om, men go som hon é hade hon dessutom stickat mig ett par sockor och gjort ett jättefint halsband/armband. Tack B, det värmde in i själen i min för tillfället frusna kropp!

Det är alltid kul med paket, men det är extra roligt när
man får ett från någon i Svea som vill visa sin omtanke
och att man inte är bortglömd! Värmde upp min dag!

Självklart en pizzakartong!

Massa mys!

4 kommentarer:

  1. Härligt att det kom fram ordentligt. Jag hade ju kladdat lite på tulldeklarationen och dessutom glömt att skriva avsändare.
    Men du......det går fortare att skicka ett paket härifrån och till dig än tvärt om. Ja jädrars. Jag började nästan tro att det inte dykt upp hos dig.
    Hoppas sockorna passade annars får du ange rätt storlek till nästa gång.

    Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. beror lite på, jag skickade ett paket måndagskvällen och min kompis hade hämtat ut det på torsdag morgon, så så länge som volvo inte är inblandade verkar det gå fort! haha!
      Allt var jättebra! Blev otroligt glad! :)

      Radera
  2. He he he angående pizzakartongen. Jag säljer ju en del via nätet och då är faktiskt pizzakartonger för calzone perfekt att använda. Lätta men stadiga. Förresten finns det smaskig pizza i Japan? //B

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var klockren, framförallt eftersom den kom från dig! haha!
      yes det finns smaskig pizza i japan! Tyvärr är de flesta kedjor influerade av usa så mycket påminner om "american pizza", dock med lite andra smaker och kombinationer! Finns en kedja som har "super crisp" botten som e tunn, ska prova den någon gång...dock finns det inget som slår svensk pizza! never!

      Radera