måndag 10 februari 2014

Grattis Yuuki-sama!

I japan, och inte enbart inom Visual-kei tror jag, är det vanligt att band har ett födelsedags-live. Vet inte om det enbart är när när sångaren fyller år eller om det gäller för alla bandmedlemmar.

I vilket fall som helst så fyllde lilla Yuuki i Lycaon år  och de körde två live, ena dagen i Nagoya och andra dagen igår i Ikebukuro i Tokyo. Livet var uppdelat i två delar: Del 1 (14:00-17:30) och Del 2 (18:30-22:00). Lite smågalen och tokig som jag alltid e så gick jag givetvis på både del 1 och del 2! Det var en lång dag men å vilken härlig dag!

Ornament utanför Live-huset til Yuuki


Till skillnad från ett vanligt live kändes detta live väldigt jordnära och det kändes som man fick se den "vardagliga" Yuuki. Detta berodde väldigt mycket på att han denna gång medvetet valt att inte ha några bestämda topics eller manus i sitt mellansnack utan bara pratade om vad han kände för i just den stunden, dessutom hade han vardagskläder eftersom han på grund av snöstormen inte kunde få med sig sitt bagage från Nagoya med sina scenkläder. Det var nära att spelningen skulle ställas in men de tog vad de fick plats med i en ryggsäck typ + instrumenten och tog shinkansen upp till Tokyo för att kunna genomföra spelningen!

Av sina bandkollegor fick han lite presenter, och tydligen så är Yuuki väldigt frusen av sig så han fick ett 10 pack med sockor som hade roliga tryck på sig. Bl.a. Rirakuma, pokemon, doraemon etc.
Förutom de fick han även en väckarklocka eftersom han alltid har svårt att vakna och allt försover sig till repetionerna! haha! Han e mänsklig trots allt!
Förutom flummiga presenter fick han även lite mer ordentliga dyra presenter som en slips från Gucci, nu när han blivit vuxen och allt, samt en porslinsclown som han hade önskat sig.

Å ingen födelsedag utan tårta! Eller?
Faktum är att han fick tårta på spelningen i Nagoya så i Tokyo fick han sin favoriträtt istället, Bifu Kare-raisu! (Japansk curry med ris och nötkött). Han verkligen älskar denna rätt och kan prata i flera minuter om hur fantastisk den e och att varje gång han går till Coco-ichi (som e ans favorit kedja för curry, min med faktiskt!) och äter denna rätt med ost-topping så äter han den som att det vore sista gången!

Köpte lite födelsedags Goods, köpte även
en T-shirt från födelsedagsspelningen.

Well, summa sumarum så var det en fantastisk spelning och ärligt den första jag varit på sen jag kom hit. Sen OZ försvann förra året har jag bara Lycaon kvar vilket minskar mina tillfällen för att gå på spelningar tyvärr. Ser inte riktigt njutningen i att gå på en spelning där 5 band uppträder och jag bara vill se Lycon som enbart får köra 2-3 låtar...

Lär dock bli fler live när min lilla dunboll kommer hit, nåt jag ser fram emot enormt!
Då kan jag gå även om banden är ointressanta, haha!

Jag kommer ihåg första gången dunbollen tog med mig på ett live i Japan. Då det skiljer sig från spelningarna vi har i väst. Det är nämligen så att till varje låt finns det rörelser som är bestämda och alla gör dem tillsammans, så det kändes lite som att vara i en organiserad men kaotisk sekt. Nu har jag, precis som min dunboll, kommit att föredra detta organiserade kaos! Man får nämligen alltid plats, slipper bli klämd och ändå har man otroligt sjukt skoj och får också verkligen se sitt band!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar