söndag 7 september 2014

Med munnen full av smaker

Sommaren närmar sig sitt slut och temperaturen nu gått ner till behagliga 25-30 grader, vilket är alldeles lagom! 35+ är något för varmt för att hitta på saker ute...Dessutom är höstens smaker så mycket mer spännande för smaklökarna är sommarens. Nog för att jag älskar nudlar men möjligheten att variera smakerna är något mer begränsad jämfört med höstens grytor t.ex

En liten kort presentation i bilder av några av mina absoluta favoriter!

Glass med smak av sötpotatis, riktigt god!

Kirintano-nabe

Udon med en soppa med Sojamjölk och miso som bas

Svamp-nabe
Oden
Från mina bilder att dömma kan man tro att jag inte gör nåt annat än att äter, men som ni nog märkt vid det här laget är mat ett av mina största intresse så jag ägnar ganska mycket tid åt recept och matlagning. Och det händer emellanåt att jag dyker på lite udda saker som jag lika gärna känner att jag sluppit testa men jag är för nyfiken för att låta bli. Lotterias spaghetti hamburgare var precis ett sådant exempel!

Japan är expert på konstiga kombinationer av västerländsk mat!

Med hösten kommer även kräftskivan, åtminstone hemma i Sverige! Här i Asien är det nämligen så att man inte ser kräftor som något man äter, kanske därför Kina skickar alla sina kräftor till oss?
Dock har jag sådan tur att de flesta av mina kamrater är intresserad av att testa ny mat och jag lyckades hitta en som dessutom hade tid så vi drog iväg till en svensk restaurang som serverade kräftor. De var fångade i hokkaido och faktiskt riktigt goda!

Liten förrättstallrik med lite sill, lax och knäckebröd
Det röda guldet!
I övrigt känner jag att jag välkomnar hösten och dess vackra färger, även om det är ca två månader kvar. Men innan dess så kommer den lilla dunbollen hit och stannar i ett år, något jag ser fram emot oehört mycket!



1 kommentar:

  1. Härligt att du får dunbolla i ett helt år framöver. Det blir kanoners.
    Man vill ju liksom att du ska ha det så himla bra som det bara går.
    Kram B

    SvaraRadera