tisdag 16 september 2014

En söndagspromenad i sensommar solen

Sensommaren är här och det känns i luften att hösten sakta smyger sig fram. Varje årstid här är längre och övergångarna är lite mjukare jämfört med Sveriges, i alla fall upplever jag det så. Sången från sommarens chikador har tystnat och istället bytts ut mot höstens, som är något mindre intensiv och dovare i sitt läte.

För den intresserade följer ljudklipp på de olika chikadorna:
Abra Chikada (sommar)
Minmin Chikada (sommar)
Nii Nii Chikada (sommar)
Higurashi Chikada (höst)
Tuku Tuku Chikada (höst)
Titti Chikada (höst)

För första gången på flera veckor var det äntligen bra väder på helgen och i söndags var det verkligen kanon! Efter att ha spenderat hela lördagen med att shoppa nödvändig utrustning för att vandra i bergen hade jag bestämt mig för att söndagen skulle jag ägna åt mig själv och på cykel åka omkring och upptäcka lite.

All nödvändig utrustning för bergsvandring!

Vad passar bättre i solen än en Caramel Pudding
Frappuchino från  Starbucks

Det var mysigt att bara sitta och titta på folk, och det gjorde mig oheört glad att se familjer som samlats på filter på gräset med piknick medan barnen lekte i närheten. Jag kan inte påstå att jag direkt har en bild av Japaner som ett folk som njuter utomhus i solen på sommaren, men jag får nog tänka om då jag i sommar har sett en hel del!
Å till min far å Kristina vill jag dessutom meddela att när sommaren väl kom så dök faktiskt ett antal uteservering upp! Om än dock färre än i Sverige...


Frappechino varar inte för evigt, framförallt inte när man bara tar en liten, så jag satte mig på cykeln igen och bestämde mig för att åka till en stor park som ligger relativt nära, men som jag ännu inte har tagit mig tid att besöka. Mitt i parken ligger det ett litet Zoo och jag har aldrig sett en Hyena så nära och jag säger bara en sak, det är inte ett djur jag vill möta i det vilda!

Ett mini-nöjesfält för barnen att leka i

Varje dag 14-15 är det "klappa marsvins" event

Alla barn får möjligheten att klappa

Dengu-fever är ett hett ämne i Japan just nu och
de ber folk att bära långärmat och långbyxor för att
undvika att bli biten av myggor


Flamingo, måste vara ett av världens mest udda
djur, men ändå vacker på nåt sätt


På vägen hem var jag riktigt törstig så jag stannade för att handla nåt att dricka på en Convenience store och hittade denna intressanta dryck, en juice gjort på 5 sorters bär från att svenskt recept. Kirin har tydligen släppt en serie drycker som kallas för "Världens kök" så de säljer även smaker från andra länder som Thailand.

Full av Vitamin C, gjort på lingon, blåbär, hallon
och jordgubbar baserat på ett svenskt recept
En svensk dam berättar hur hon kokar saft på sommarens
bär och att den är källan till familjens energi under året. Hon
säger att hon vill ge energi till alla i Japan och att hon därför
kokat en saft på 5-sorters bär full av C-vitamin med en lagom
syrlig smak.

Hittade dessutom en väskkollektion på en department-store nära där jag bor designar av en svensk tjej från Konstfack i Sthlm. Visst vet man om att skandinavisk design är populär i Japan och man hittar en del roliga och intressanta prylar emellanåt men jag blir ändå förvånad när det som en vanlig kollektion till Uniqlo eller i en vanlig departmentstore och inte en dyr design-butik.


 På senaste tiden är det mycket stress på jobbet och jag måste räkna med att det ökar lite de närmaste veckorna. Sen hoppas jag, och det borde, återgå till det normala....
Annars får jag vifta med röd flagg till min chef eller nåt!

Man blir alltid glad för omtanke från sina nära och kära men det värmde lite extra nu! Det kom ett paket från Svea fullt av godsaker och trevlig läsning!

Mysig Lycka!
 En annan sak som fick mig att bli lite varm inombords och le extra mycket på smilbanden var när jag kom hem efter en stressig dag på kontoret och skulle äta middag framför Tvn så visa det Pokémon. Snacka om nostalgi!

Man behöver tecknat som vuxen med, bästa avkopplingen!
Dock så kom det en dag när jag fick helt nog. Det var verkligen kaotisk på jobbet och när klockan slog 17 så kände jag bara att allt snurrade så jag slängde mig på cykeln hem, drog på mig joggingskorna och sprang, och som jag sprang! Det fanns ingenting som skulle stoppa mig från att springa min rutt på 8km även om jag inte alls har joggat de senaste två-tre månaderna. Antar att det nåt bra med stress, haha!

Luften var frisk och alldeles perfekt!

Kom så får du en kram!

3 kommentarer:

  1. Inte nog med att hyenorna är otroligt fula, de är dessutom otroligt otrevliga och låter också för jävligt. Tvi håken!
    Tsss.....8 km är väl ingenting. Kan väl jag också springa (om jag får fjorton dagar på mig *S*).
    Jobba inte ihjäl dig. Det är bra att du bryter när du känner att det blir för mycket. Du ska vara rädd om dig.
    Kom hit själv du om du nu vill kramas *S*
    //B

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ful-söta på något sätt, kunde lite låta bli att bli fascinerad när jag verkligen på nära håll såg hur de såg ut! haha!

      Tror du springer 8 km fort som tusan om jag viftar med en chokladbit, smörgåstårta eller sötbönpaste pannkaka eller nåt framför dig! mwohahaha!

      Nej, det vill jag inte...och ärligt just nu när det blir 07:30-19:00 i princip varje dag känns vardagen ganska tråkigt för det känns lite som att jag nästan bor på jobbet. Kunde lika gärna slippa att åka hem typ! Men om ett par veckor bör det lugna ner sig...bör som sagt...

      Du kan få hur många svettiga kramar som helst, å de är gratis! Dock blöta, haha!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera