tisdag 23 februari 2016

Att välja rätt, Risk VS Trygghet

Ända sedan jag kom tillbaka till Japan efter jul har jag ägnat stora delar av min fritid till att söka jobb. Risken att eventuellt bli arbetslös efter Februari har varit skrämmande så jag har därför gjort mitt bästa och sprungit på intervjuer här och där på diverse företag för positioner som projekt ledare.

Turligt nog har jag haft lite semesterdagar kvar och när man kan vara ledig och sätta sig på starbucks med en soja-latte, då gör det inte så mycket att man måste ägna sig åt att skriva CV och personliga brev!

Vardagslyx i kaoset!

Såhär i slutet av Februari så har jag tre jobb som återstår varav ett jag otroligt gärna vill ha! Så nu sitter jag här i ett vägskäl som mycket väl kan vara avgörande för kommande månader.

Jag har fått ett erbjudande om fast anställning som logistisk inköpare för ett testcenter på ett globalt välkänt företag med bra lön men krav att vara kvar på samma position i minst 3år. Att välja detta alternativ skulle ge mig trygghet och säkra min för tillfället osäkra tillvaro men jag blir kvar inom fordonsindustrin och inköpare är inte riktigt vad jag vill hålla på med.

Å andra sidan har jag fått erbjudande som Projekt ledare på mitt nuvarande företag, men av diverse skäl kan de till att börja med bara ebjuda mig ett halvårskontrakt med avsikt att förhandla om till fast anställning, något lägre lön.Väljer jag detta får jag arbeta med det jag vill, men tar risken i att bli nekad fast anställning i Juni och i och med det inte hinner hitta ett jobb i tid för att förnya mitt visum som går ut senare iår.

Att tillägga är det tredje alternativet. Ett jobb på ett välkänt företag inom IT-branchen men där jag än så länge bara gått vidare från första intervjun av troligen tre. Så med andra ord vet jag inte ännu inte hur det kommmer att gå.

Jag måste bestämma mig före lunch imorgon så jag har en del att fundera på, minst sagt. Därmed säger jag godnatt för att koncentrera mig på att väga fördelar mot nackdelar, trygghet mot risker osv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar