lördag 6 december 2014

Sist men inte minst, Mount. Myogi

Sista berget för 2014 fick bli ett berg vid namn Myogi som ligger i Gunma prefekturen. Berget är inte ett av Japans 100 kända berg men då de flesta på den listan är över 2000m är de vid det här laget snötäckta och temperaturer runt -15 på toppen. Utan riktigt vinterutrustningen vore det farligt och dumdristigt att välja ett av dem.

10 rundor upp och ner!
Eller...kanske inte! (^^ゞ



Men oavsett om det är ett av de 100 bergen eller inte så är det ändå helt underbart att ge sig ut i naturen och dessutom är det ett bra sätt för att undvika att tappa musklerna i benen som vi byggt upp under hösten.

Jämfört med de tidigare bergen jag vandrat så skiljde sig Myogi lite granna. Man kan väl säga att vandringsstigen var utformad för att vara mer äventyrlig med kedjor att klättra uppför och nerför på vissa ställen.



 Det finns två vandringsleder att välja på:
1. Den allmänna vandringsleden
2. För erfarna/avancerade vandrare

Den andra av de två är svår och utmanade och det är någon som omkommer varje år, senast var för bara två veckor sedan. Vi valde den allmänna leden!

Naoya klättrar på klättervägg veckovis, inte riktigt
rättvist mot oss andra!

Gjorde mitt bästa i alla fall!
 Om man inte tar leden för de avancerade så kommer man aldrig upp till toppen utan man vandrar på en led längs med berget vilket gör att det känns mer som en vandring än bergsbestigning.

Utsikten var underbar trots att vi inte nådde till toppen!



Eftersom vi denna gång inte hade någon topp att luncha på stannade vi efter halva vägen för att fylla på våra smått tomma magar och som från ingenstans började det helt plötsligt snöa! Det höll väl på en timma och det var inga mängder som kom så det försvann på en gång när det nådde marken. Det kändes lite udda eftersom det hela dagen varit strålande sol och känts mer som en underbar höstdag!

I väntan på att vattnet ska koka...


Det var så fint med de rosa Momiji löven, påminde
lite om sådan där torkad blom-mix man kan köpa
och dekorera med.




När vi vandrat klart leden hoppas vi vanlig ordning i de heta baden innan vi sa hejdå och åkte hem på varsitt håll med orden att vi ska klättra massor när våren kommer! Då fortsätter äventyren i bergen från listan!

Tills dess kommer jag hålla mig upptagen med Snowboard och närliggande små berg för att inte tappa musklerna i benen som jag lyckats bygga upp under höstens vandringar “ヽ(´▽`)ノ”


Karlarna blev givetvis klara före oss och somnde
rejält om man säger så! De märkte inte ens av
att de blev tilltalade eller pillade i håret, haha!

2 kommentarer:

  1. Tur att du åtminstone håller dig till den något enklare delen av klättrandet.
    Hujedamej jag skulle skita på mig om jag hängde så där på ett berg.
    Tack för härliga bilder /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, då kanske jag inte ska tala om att det eventuellt bär av nästa år till samma berg för att ge sig på den svåra delen ;)

      Radera