onsdag 5 augusti 2015

I havet med kräftor och pingviner

Oavsett vart man i världen befinner sig så får man definitivt inte missa den årliga kräftskivan!
Tror jag nämnt det tidigare men i asien har man inte någon kultur av att äta kräftor, de anser vara smutsiga djur som inte är lämpade för mat. Antagligen därför som vi kan köpa så billiga kräftor från Kina i Sverige?


Här i Tokyo så finns det åtminstone två restauranger som nischat sig på svensk mat. Jag har än så länge bara besökt den ena av dem men ska försöka besöka även den andra någon dag.

Restaurangen heter Lilla Dalarna och ligger ett par minuter från Roppongi station. Hit har jag gått flera gånger för att få en liten gnutta av svenska traditioner såsom Julbord, Kräftskiva, midsommartallrik osv. och nu var det dags igen!





Trots god mat och trevligt sällskap så var inte sommaren bara frid och fröjd. Jag vet inte hur det gick till men på nåt sätt lyckades jag dra på mig någon form av muskelfäste-inflammation som övergick till kalcium bildning i handleden. Så för tillfället pendlar jag till sjukhuset för rehabilitering 6ggr/veckan....



Däremot har rehabilitering aldrig stoppat någon från att gå på en pingvin-bar!
Yes, en av fördelarna med att bo i landet av exotiska konstigheter är att man inte bara kan gå på katt, kanin eller uggle kafe utan att man också kan avnjuta en kall öl eller ett glas vin i sällskap av en pingvin.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar