lördag 31 januari 2015

Ett bra Januari

Med ett späckat schema fullt av övertid till sena kvällar samt ett aktiv liv utanför kontorets fyra väggar så har jag som vanligt inte haft mycket tid att ägna till att blogga. De flesta som bloggen skrivs för ändå åtminstone medvetna om att jag lever och mår bra så antagligen ingen större skada skedd!

Jordgubbar jordgubbar jordgubbar! Livets godis!
Äta massa varje dag! wuhuu!


Jag avskyr vintern i Japan i det avseendet att det är kallt dygnet runt både ute och likså inomhus, men i övrigt över lag tycker jag om vintern med både aktiviteter som skridskor, snowboard samt äta en massa goda grytor som värmer ens frusna själ!

Hello. I am Baymax, your personal healthcare companion
 
De som känner mig vet att jag gillar att hålla igång men vet också hur otroligt dålig jag är på att hantera kyla vilket leder till att jag i princip går i dvala, åtminstone mentalt under Januari och Februari. Men ibland får man helt enkelt ta sig i kragen, eftersom vi ändå bara har ett liv att leva (åtminstone är det vad jag tror). Egentligen skulle jag åka snowboard den helgen men då min kropp valde att starta året med en rejäl förkylning blev det att planera om och istället blev det en utflykt till en närliggande skridskorink. Det var inte igår jag åkte skridskor om man säger så!




Som barn åkte jag ofta skridskor på Trollebo tillsammans med mina barndomsvänner och varje år åkte jag med familjen till Fjällen för att åka skidor och snowboard. Men i och med att jag flyttade hemifrån och blev student så blev fjällen en väldigt dyr aktivitet som jag med sorg fick lägga på is fram tills förra året när jag för första gången på 6-7 år ställde mig i backen igen. En obeskrivligt härlig känsla som återväckte lusten inombords!

Så självklart passar jag på även iår! Och jag avskyr att säga det men så mycket enklare det blir med tillgång till bil...

Vi gjorde en dagstur till Kawaba Ski Resort, ett ställe som ligger ca 2-2½ timmar med bil norrut i Gunma prefekturen. Vädret var tyvärr inte med oss och emellanåt var allt runomkring en kritvit och det gick knappt att skilja på vad som var upp och ner. Men tack vara all pudersnö som föll blev det mjukt och roligt glid!

Det finns inget dåligt väder, bara dålig kläder. Eller?

Det var lite blåsigt om man säger så...



Trots att det är kallt så har vi många dagar med fint väder så överlag borde jag inte klaga då jag med största sannolikhet får mer soltimmar än vad många hemma i Svea får med den mörka vintern som ännu är långt ifrån att vara över. Just en av de dagarna med fint väder passade jag och Naoya på att ta en promenad till Omiya Park som har en liten men gratis djurpark och där fick jag göra nåt jag aldrig har gjort innan, klappa en igelkott! Den var något av det absolut sötaste jag sett!


Dagen avslutades med en varm och god japansk curry gryta! De blev så bra så måste bara dela med mig!

en avbild av mig när jag njuter i en onsen

Baymax
Sist men inte minst vill jag presentera två typiska japanska saker:

Otsumami, snacks till alkoholhaltig dryck. Tar sig ofta form i
torkad bläckfisk, räkor, ost, korv, nötter, torkade alger osv.
En arbetsplats behöver inte vara fult och tråkig, den kan lätt
piffas upp med blommor och söta avspärrningar!

3 kommentarer:

  1. Så härligt att se din glädje i backen. Du är ett riktigt yrväder hela du.
    Så fint det var med riset format som en gubbe/gumma.
    Jag tycker om Japan. Det är så annorlunda och det verkar som om det mesta funkar att ha. Som dessa fina avspärrningar t ex. Det skulle aldrig gå här. Efter en helg så vore det söndersparkat.
    Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otroligt härligt å glida nerför backen! Under 6 år som student åkte jag ingenting alls så det är härligt att vara tillbaka i snön!

      Jo men precis! I sverige hade vare sig de fina avspärrningarna eller blommorna fått vara ifred! Lite tråkigt men det är ju liksom meningslöst att pynta och göra saker fint :/

      Radera
  2. Kan bara meddela damen att mannen i mitt liv köpte en låda jordgubbar åt mig igår så att jag skulle ta dem med och äta på jobbet idag (fredag). För att jag skulle känna att det var helgstämning tyckte han. /B

    SvaraRadera