lördag 16 augusti 2014

Nisshin Tanabata-matsuri

Sommaren och värmen fortsätter, med den fortsätter även festivalerna. Överdriver nog inte om jag säger att det är ett antal festivaler på olika platser runt om varje vecka hela Augusti ut. Lite svårt det där då många festivaler man vill gå på är på samma dag...


I förra veckan var det i alla fall en Tanabata-festival precis vid stationen där jag bor, dock på en vardag men då jag ändå passerar den gatan när jag ska hem från jobbet var det enkelt att bara stanna till en stund och insupa atmosfären. Tydligen är denna festival känd inom Saitama för sina dekorationer trots att festivalen i sig är otroligt liten och lokal.

När festivalen sover

Dekorationerna

Dekorationerna

Dekorationerna

Dekorationerna

Denna gillade jag extra mycket!

å dessa!


Ett litet uppträdande utefter gatan

Trots att det är en liten håla var det mycket folk!


Festivalen var ett lagom slut på arbetsveckan inför den kommande sista semesterveckan innan jul! Som avslut på denna epok av jobb samlade vi i gänget ihop oss och körde lite svensk kultur med en kortare fikastund! Inget som händer särskilt ofta så dessa stunder är väl uppskattade av alla.

En salig blandning av hemmabakat och köpt!
Trots att det är varmt ute försöker jag att undvika att använda AC:n så mycket som möjligt hemma. Inte av snålhet utan snarare för att jag sitter i AC hela dagarna på jobbet och det känns inte som något som är helt bra för kroppen. Dock lyckades jag givetvis förra helgen, när temperaturen droppade till 25, sitta i drag när jag var ute med några vänner och käkade så på söndagen vaknade jag upp genomförkyld igen med feber. Perfekt timing inför semestern!

Så denna underbara lediga vecka när jag hade planerat en massa olika saker har spenderats näst intill helt inom hemmets fyra väggar med halstabletter, näsddukar och tv-serier.  Får väl se det positiva i att jag inte behövde ta ut semesterdagar för att ligga hemma och snora...


33 grader i köket en vanlig kväll vid kl 20....

En annan tur i oturen var att jag hann laga all mat till mina matlådor och till en kompis på söndagen innan jag hann bli krass! En heldag i köket och massor av mat blev det! Tacka vet jag japansk expresspost som möjliggör att skicka mat när och var som helst!

Ingredienser införskaffade, let's go!

Ungefär hälften avklarat!
Ni som har mig på Facebook vet redan, men för er som inte vet, så ska jag bli nästa Mozart eller Beethoven! Jag har därför införskaffat mig ett el-piano. Jag måste erkänna att jag är lite rostig i att läsa noter då det ändå var nästan 14 år sedan men det går sakta men säkert bättre! Nu gäller det att få båda händerna att sammarbeta på samma gång som de ska göra olika saker! Lättare sagt än gjort, men övning ger färdighet!

My new love!

Eftersom jag i övrigt enbart legat hemma och snorat har det inte hänt mycket spännande på sista tiden, men har gjort min medborgerliga plikt och skickat min röst per post. Måste erkänna att jag blev paff när ett brev från moderaterna damp ner i brevlådan med deras egna valsedlar i, inget som något av de andra partierna bemödat sig göra...

Se till att även ni där hemma gör er plikt och delta i valet,
även om det är med en blank röst borde alla utnyttja sin rätt att rösta...

En sak som jag åtminstone passade på att göra under min ledighet när jag hade hunnit bli lite piggare var att åka till körkorts-centret för Saitama-län och ordna ett japanskt körkort. För mig som redan har ett körkort i Sverige räckte det nämligen med en översatt version av det svenska, lite papper på att jag bor där jag bor, pass, fotografier och en synundersökning för att få det japanska. Inga teoriprov eller uppkörningstest alls, trots att de kör på motsatt sida av vägen...

Så nu får jag köra bil legalt även här! Wuhuu!
Se upp på vägarna!

Mitt i allt ordnande av papper för körkortet, poströsten osv insåg jag att jag har bott här i över ett halvår och jag har fortfarande inte gjort nödvändiga förberedelser utifall en stor jordbävning eller storm skulle slå till. Detta är något jag måste ändra på, jag bor trots allt i "the ring of fire" med konstanta jordväningar och tropiska stormar, även om de flesta är harmlösa...

Förberedelser att ha gjort i hemmet. Man ska dessutom
ha en lättare väska förberedd som är lätt att ta med sig
vid kris.





2 kommentarer:

  1. Jag tror du kommer att hinna beta av alla festivaler vartefter. Du kan ju inte hinna med allt på ett år.
    Hoppas dina grannar tycker om din nya hobby. El-piano ja jisses.
    Att du får köra bil där borta i gyttret skrämmer nästan kalsongerna av mej. Hur sjutton vågar du. Kör försiktigt!
    Stormar.....jordbävningar......mamma mia jag blir alldeles matt. /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, nä! Det har du så alldeles rätt i! Får ta några nästa år också ;)
      Jag frågade mina granner en gång när jag träffade dem om de stördes men så verkar det åtminstone inte vara, försöker tänka på vilka tider jag spelar eller koppla in lurar, respekt du vet :p

      ärligt, det skrämmer mig med att det är så enkelt att bara byta körkort utan minsta krav på körvana trots at det är på fel sida av vägen! För min egen skull ska jag åtminstone innan jag börjar köra på vägarna gå till en körskola och ta en övningslektion!

      Radera